Har en löjtnandshjärta som står väldigt soligt. Den växte först helt enormt, då jag i våras blandade vanlig plantjord med kogödsel (50/50) och blommade så fantastiskt vackert. Senaste 3-4 veckorna har den blivit gul och ser helt överblommad ut. Vad jag minns från mina föräldrars trädgård blommade den friskt hela sommaren. Har vattnat tycker jag i tillräcklig mängd. För soligt? Ändå inte vattnat tillräckligt? Tålde inte gödslingen?
Gröna mormor
04-07-2011, 08:20
Jag har två löjtnantshjärtan, den ena står i full sol, den andra i halvskugga. Dom blommar lika länge, eller rättare sagt lika kort tid, maj-juni. Även om jag klipper bort utblommade delar, kommer sällan nya blommor och bladen blir gula och vissnar, därför klipper jag bort dom och låter andra perenner blomstra framför.
Gunilla T
04-07-2011, 08:23
Löjtnantshjärtan blommar inte hela säsongen utan gulnar och vissnar ner efter sin blomningstid, det är alltså helt normalt.
Ok, tack för svar! Som sagt minnet sviker ang. min barndoms trädgård. Angående att klippa ner vissna delar.. trodde att man skulle låta dessa delar stå kvar. Så är det ju med lökväxter, men kanske inte gäller här?
Aqvakul
07-07-2011, 06:56
En allmän princip: Så länge det är grönt så samlar det näring till löken/roten, men när det vissnat så fyller det ingen funktion längre..
ingrids
07-07-2011, 22:18
Om din barndoms trädgård låg i norr kan du minnas rätt - här i Umeå har min numera hos grannen placerade löjtnantshjärta aldrig vissnat ner fast den gör det längre söderöver.
kerstin z5-6
07-07-2011, 22:29
Inte här heller
kerstinh
02-09-2011, 09:47
Här (zon 1) har ingen av mina två löjtnantshjärtan (en rosa och en vit) vissnat ner. Den rosa klippte jag dessutom ner helt efter att den hade blommat och den blommade om.
malcolm
02-09-2011, 09:51
Mina löjtnantshjärtan blommade över och vissnade för länge sedan men jag brukar vänta till våren med att klppa bort det gula.
Jultorpet
03-09-2011, 21:58
CITAT (Aqvakul @ 07-07-2011, 07:56)

En allmän princip: Så länge det är grönt så samlar det näring till löken/roten, men när det vissnat så fyller det ingen funktion längre..
Det ger mullämnen till jorden så småningom....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.