Full version: Berg igen
Blomstersmurfen
Jag har en hel del bortglömt berg på min tomt, som innan jag började röra till allting mest var en ekbacke med som sagt, berg... Stora ekar har jag alldeles för många (förlåt Cilla men en del eldas upp i kaminen just nu och mer lär det bli...) och dessa skuggar en hel del omnämnda berg på sommaren. På våren är hela berget soligt förstås.

Har planterat några vildvin som skall få klättra upp för berget hade jag tänkt, men jag har skrevor och en platå ca 3 meter upp, som det idag växer mycket taniga rönnar och lite vildhallon på, också.

Ännu högre upp har jag en stor ful solpanel som värmer upp poolen på sommaren, och där är det nästan ingen växtlighet alls annat än en gammal tall och skogsgräs, så solpanelen lyser riktigt illa... De stora f-bannade ekkronorna skuggar bara solpanelen sad.gif en del av dagen men skymmer inte för åskådare... Skulle vilja mjuka upp det fyrkantiga intrycket på något sätt...

Idéer???
Cilla
Hej Blomstersmurfen!
Några ord till försvar för ekar på berg... smile.gif

Jag har själv stora ekar söder om min blomsteräng. Ängen är torr och jordlagret tunt. På dagen har jag vandrande glimtsol, dvs ytorna blir solbelysta men inte kraftigt långa tider.

Där ekarna inte hjälper ängen att hålla sig fuktig och lagom solbelyst är det pin tji att få något att blomstra. Men där ljuset vandrar och glimtar blommar det av all sorts ängsblom, inplanterade lökar och perenner!

Naturlitgvis kan bara du bedöma vad som är för många och för få ekar, men bra när du överväger är att veta att
- ekarnas rötter binder samman jorden på berget.
- ekarna ger dig gratis humus utan att du behöver släpa. Nedpetade löv i bergsskrevor bildar långvarigt mullager för planterade växter.
- ekarnas glimtskugga gör att du slipper vattna på torkande, spruckna hällebergsjordar.

Solpaneler är fyrkantiga och flyttbara. Ekar har intressanta former och står där de står...
Hannele
Var rädd om den taniga rönnen (formklipp) och vildhallonet! Gôtt!
Kaprifol kan också täcka, men täck lagom, så inte det täcker allt berg.
sanna
CITAT (Cilla @ 26-02-2004, 20:49)
Ekar har intressanta former och står där de står...

Yep! Så är det! wink.gif

Sanna sleep.gif
Ingrid på Västkusten
Tänk på att blanda ut ekveden så det blidas nån form av syrligt ämne när man eldar med dem som i längden inte är så bra för skorstenen.

Jag ahr också ekbacke - men hos mig dör ekarna när de är över en viss storlek då vattnet inte räcker till. Nått ställe ser det ut att bli en bonsai-ek
:-) det är kul!

Hälsar Ingrid
Blomstersmurfen
Ekarna växer framför berget, där det visat sig vid provgrävning vara mer än 4m blink.gif lera och mycket fuktigt.

Angående eldning av dessa ekar sa sotaren att anledningen till att ek påfrestar skorstenen är att det blir högre temperatur av ek jämfört med andra trädslag och att det inte är några syror som är anledningen (vilket jag också trodde). Han menade att jag skulle vara glad över energimängden i eken och elda på utan bekymmer.

Vilken underbar bild! Så ser inte mina ekar ut!

Cilla, om man ändå funderar på att ta bort mer ekar, för att det skuggar så mycket, går det inte att "stympa dom lite grand" istället??? Hur ser en hamlad ek ut efter några år??? Grannarna på båda sidor om mig har också ett antal gigantiska ekar som dom inte tänker ta bort. Dessa ger mig vandrande skugga på min tomt, vilket är bra. Jag har också ett antal jättebjörkar, som sedan jag flyttade in och började vattna har vuxit enormt de fyra senaste åren, så nu funkar inte parabolen längre. Jag kan varken se ettan eller tvåan längre på TV:n, vilket jag kunde för ett par år sedan. Vissa av grannarna har "hamlat" sina björkar och beskär dem nästan varje år, men de är mindre än mina. Jag vet att du skulle kallat det stympning, men vad har man för alternativ?

Åter till solpanelerna, som måste stå där de står, just för att det är det ställe som är soligt flest timmar (om jag inte tar bort ännu fler ekar). Där står en tall och skogsgräs, en enorm mängd skogsmyror trivs här, så det är torrt (om jag plötsligt skulle börja vattna som en galning trivs väl inte tallen längre?)... På den här platsen skulle jag vilja ha något som syns ordentligt för att dra blickarna ifrån solpanelerna (alltså vid sidan om, det är ganska stor plats, kanske 50 kvadrat eller mer)... Tips?
Hannele
CITAT (Cilla @ 26-02-2004, 20:49)
Ekar har intressanta former och står där de står...

Fredriksdahls Erotisk trädgård
Hannele
CITAT (Blomstersmurfen @ 27-02-2004, 10:29)
Cilla, om man ändå funderar på att ta bort mer ekar, för att det skuggar så mycket, går det inte att "stympa dom lite grand" istället???

Stamma upp, ta bort nedersta grenar, går utmärkt.
Själv håller jag på att formklippa en liten ek. Den växer i makadam, där jag ändå inte kan plantera nåt.
Jag ska klippa den till lollipop, dessutom växer det kaprifol på den nu. Februari går bra att beskära.

Cilla
CITAT
Cilla, om man ändå funderar på att ta bort mer ekar, för att det skuggar så mycket, går det inte att "stympa dom lite grand" istället??? Hur ser en hamlad ek ut efter några år???

Ekar är inte en trädart som passar att hamla. De svarar inte med knutor och årsskott som pil m fl gör, istället kommer röta. Ek är ett långsamväxande träd som behöver sin gren- och bladmassa. Dessutom är det beskaffat så att specifika grenar och rötter stöder varandras näringsflöden till skillnad från träd där grenverk och rotsystem ger varandra energi där det bäst behövs för tillfället.

Man kan stamma upp ek själv och på så sätt få upp kronan. Detta innebär att man tar bort grenar som växer ut från stammen nederst i kronan medan grenarna är unga och smala.

Man kan också kronglesa en ek, men detta bör inte göras av lekmän om man vill att trädet ska leva friskt eller länge.

Stympning kallas träd vars grova grenar kapats eller vars naturliga växtsätt helt förändrats genom beskärning på äldre dagar. Hanneles bild nedan är ett exempel på vad som sker när man, visserligen tidigt men ändå, går in och förändrar trädets artspecifika sätt att växa. Beskärningar av toppen och toppgrenar resulterar i onaturligt formade kvastar.

Detta är inte en ovanlig beskärning av t ex stadsträd. Titta t ex på lindar i stadsmiljöer - de är toppade och hårt gallrade samt kronreducerade att de liknar illa gjorda sopkvastar så småningom. Hela Stockholms stadslindbestånd i stans centrala delar är beskurna efter först 60-talets stympningsideal och sedan underhållna med tusentals kronors beskärning per träd. Resultatet är att flera kilometers vuxna gatuträd som kunde varit friska med lång underhållsfri framtid för sig istället nu måste bytas ut.

Forma inte ekar annat än med uppstamning är mitt råd. Tag hellre ned dem helt.
Hannele
CITAT (Cilla @ 28-02-2004, 03:30)
Hanneles bild nedan är ett exempel på vad som sker när man, visserligen tidigt men ändå, går in och förändrar trädets artspecifika sätt att växa. Beskärningar av toppen och toppgrenar resulterar i onaturligt formade kvastar.

Nu är det precis kvastar jag vill ha av min lilla ek som självsådde sej i makadammet nära huset. Den ska abolut inte växa naturligt och inte bli mer än ca 2 meter hög. Jag räknar inte med något livslångt träd, max 15-20 år, för sedan måste jag ta bort det.. Men jag tänker ha glädje ev min ek vid huset många många år till.
wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon