Ekarna växer framför berget, där det visat sig vid provgrävning vara mer än 4m

lera och mycket fuktigt.
Angående eldning av dessa ekar sa sotaren att anledningen till att ek påfrestar skorstenen är att det blir högre temperatur av ek jämfört med andra trädslag och att det inte är några syror som är anledningen (vilket jag också trodde). Han menade att jag skulle vara glad över energimängden i eken och elda på utan bekymmer.
Vilken underbar bild! Så ser inte mina ekar ut!
Cilla, om man ändå funderar på att ta bort mer ekar, för att det skuggar så mycket, går det inte att "stympa dom lite grand" istället??? Hur ser en hamlad ek ut efter några år??? Grannarna på båda sidor om mig har också ett antal gigantiska ekar som dom inte tänker ta bort. Dessa ger mig vandrande skugga på min tomt, vilket är bra. Jag har också ett antal jättebjörkar, som sedan jag flyttade in och började vattna har vuxit enormt de fyra senaste åren, så nu funkar inte parabolen längre. Jag kan varken se ettan eller tvåan längre på TV:n, vilket jag kunde för ett par år sedan. Vissa av grannarna har "hamlat" sina björkar och beskär dem nästan varje år, men de är mindre än mina. Jag vet att du skulle kallat det stympning, men vad har man för alternativ?
Åter till solpanelerna, som måste stå där de står, just för att det är det ställe som är soligt flest timmar (om jag inte tar bort ännu fler ekar). Där står en tall och skogsgräs, en enorm mängd skogsmyror trivs här, så det är torrt (om jag plötsligt skulle börja vattna som en galning trivs väl inte tallen längre?)... På den här platsen skulle jag vilja ha något som syns ordentligt för att dra blickarna ifrån solpanelerna (alltså vid sidan om, det är ganska stor plats, kanske 50 kvadrat eller mer)... Tips?