Monarda
04-07-2011, 14:53
Den här lilla fågeln brukar komma in på vår altan och fånga insekter, tämligen orädd av sig.
Vad kan det vara?
[attachment=62400:P7040811.jpg]
[attachment=62401:P7040815.jpg]
En lövsångare. Trots att den är Sveriges vanligaste fågel under sommarhalvåret ser man den inte så ofta, eftersom den brukar vara bra på att hålla sig gömd bland grenverket i träd och buskar.
Olle
Monarda
04-07-2011, 15:21
Tack Olle, det var roligt att veta. Det är väl som med oss människor, en del individer är mer framåt.
Huggorm
04-07-2011, 20:11
Jag tror det är sådana jag hör precis överallt, men de ljudinspelningar jag hört har inte stämt helt. Man kan i alla fall sitta och höra hur flera stycken sitter i olika väderstreck och svarar varandra med sitt sjungande, de måste ha relativt små revir. Någon sångare är det i alla fall, och en väldigt vanlig måste det vara. Enda gången jag ser den är dock när den letar mat i min uppgrävda jord här utanför.
Flemming
04-07-2011, 20:40
Tack Monarda och Olle A
Jag har lyckast fotografera ett antal men inga bilder blir riktigt bra men färgen och formen stämmer.
Två flugor i en smäll...
Huggorm: Du är inte ensam om att ha känslan att dom finns överallt...
Ibland har jag sett upp mot tio stycken sitta i mindre träd och "häckla" fotografen,som så gärna vill ha en bild...
Strax därefter delar dom upp sig och fyrar av ljuden mot varandra,allt medan fotografen står på marken och svär sin förbannelse över alla löv på träden...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.