LottaPB
04-07-2011, 15:32
Undrar om någon vänlig själ kan råda mig hur jag enklast och mest effektivt - helst igår - ska bli av med de mellan två och tre meter höga träd som rotat sig vid husgrunden och vid friggeboden. Ett par har rotat sig under plattorna i den stenlagda gången och ett par träd står i kanten av trädgården i mer eller mindre öppen jord.
De som växer helt nära huskropparna skadar förmodligen grunden om de inte dör snarast. De skymmer fönster och jag vill bara ha bort dem. Vilka träd det rör sig om vet jag inte, men de är inte väldigt stora än. Stammarna är dock alldeles för grova för att en grensax ska orka äta sig igenom. Köpte en grensåg igår för att vara redo för utrotningsåtgärder.
Det träd som står vid friggeboden ringbarkade jag ca 10 cm brett jag för ett par veckor sedan - långt ner på stammen. Ännu ingen tillstymmelse till vissnande löv.
Är det smartare att genast såga ner och slå in Ecoplug som jag läste om i en annan tråd. Eller ska jag ringbarka - och i så fall hur brett - vänta tills i vår och såga ner då?
Eller finns det något annat effektivt sätt att få bort träden?
Jag gillar inte gift, så Ecoplug med sitt gift är plan B. Monsantos produkter får mig att slå bakut.
Det är inte jättemånga träd det handlar om, ett tiotal kanske.
Hur gör jag för att bli av med dem på smartaste sätt och mest miljövänligt?
Huggorm
04-07-2011, 16:04
Börja med att ta reda på vad för träd det är, långt ifrån alla håller på och skjuter nya skott gång på gång. Ringbarkning är bra, men på vissa trädslag kan det ta tid, ibland två växtsäsonger.
Gossen Ruda
04-07-2011, 16:44
Ringbarkningen måste gå ända in till veden, finns det kvar någonting av tillväxtskiktet är det lätt att trädet återbildar barken.
Ta gärna ett foto på träd och blad så att du kan få mer hjälp om hur du ska gå vidare.
LottaPB
04-07-2011, 19:43
Tack Huggorm, jag kollade min flora med lite trädfamiljer.
Det måste helt klart vara skogs- eller bergalmar jag har i min trädgård. Inte för att jag tänkte på att jag såg vare sig blommor eller fröställning, men jag har varit ouppmärksam på dem. Och de är ju inte så gamla heller.
Almar skjuter inte rotskott läser jag här http://linnaeus.nrm.se/flora/di/ulma/ulmus/ulmugla.html.
Jag som är en sådan miljökämpe ska försöka ta död på almar, vilka blev en symbol för miljörörelsen efter det riksbekanta bråket om almarna i Kungsträdgården i Stockholm år 1971. Det är verkligen bedrövligt!
Två säsonger... ! Gäller det även så små träd som jag har?
Vet du något om ogräsättika och salt eller något annat helt ofarligt sätt att preparera om jag sågar ner stammarna redan nu?
Kan man ringbarka nu, dessutom samtidigt såga ner det mesta för att lämna bara en halvmeter eller så med ringbarkning längst ner?
Vill trädet skjuta till extra energi för att överleva, sätter extra fart och är det i så fall dumt att ta allt på en gång?
De stör väldigt dessa små träd. Kan jag bara bli av med topparna i år är det okej att vänta på att de ska dö till nästa eller nästnästa år.
All bark är borta där jag barkat, men hur tjockt ett träds tillväxtskikt innanför barken är har jag ännu inte lärt mig. Barken var som ett apelsinskal och allt det vita kom med. Om man nu kan jämföra. Ren ved innanför så vitt jag kan se. Veden har nu blivit mörk från att ha varit helt gulvit.
*Stintan*
04-07-2011, 19:57
LottaPB kan du vara snäll att skriva dina inlägg med lite större text för jag tycker den du använt är jobbig att läsa.
Kan du inte gräva lite runt så du kan kan kapa dom så långt ner som möjligt.
Huggorm
04-07-2011, 20:01
Alm är livskraftiga träd, och kapar man dem så skjuter de raskt meterlånga stubbskott. Ringbarkar man nu, så gissar jag att de kommer slå ut som vanligt till våren, men dö framåt sommaren eller hösten. Och att kapa en halvmeter ovanför ringbarkningen gör ingen nytta, Kronan skall växa vidare och sluka en massa näring från rötterna, men i sin tur inte kunna skicka något tillbaka.
Ett alternativ är att kapa träden, och sedan med jämna mellanrum ta bort skotten som kommer. Till slut blir de utmattade och dör. Eller kapa träden och ställ en ljustät hink upp och ner över stubben, så dör de också. Kapar man ända nere vid marken kan man lägga över en tidning och några spadar jord och låta det stå ett eller helst två år.
LottaPB
04-07-2011, 20:34
Nu har jag valt en större storlek på typsnittet Stintan. Hoppas det blir lättare att läsa.
Träden har rotat sig in under husgrunden, så man kommer inte åt att gräva. Stammen är vid basen cirka drygt fem centimeter. Med den diametern är rotsystemet väl utvecklat redan. Där det är mer eller mindre öppen jord går det väl an att försöka ta upp rötter, men jag tror inte det är konstruktivt. Jag kommer ihåg hur min far höll på att försöka få bort mindre sly med spett och spade. Det gick inte bra.
Huggorm, du verkar insatt.
Mina tankar om hur jag skulle bli av med träden har rört sig i de banor du beskriver. Belasta växten så mycket som möjligt så att den till slut inte orkar och ger upp och där. Utmattningstekniken kan jag ju testa på öppen jord.
Jag ringbarkar en del av träden vid husgrunden och provar även tekniken med kapning längs med marken, ett par tidningar och några spadar jord på detta.
Det visar sig nog ganska snart vad som fungerar. Och på plantskolan har de kanske också råd att ge.
*Stintan*
04-07-2011, 21:46
CITAT (Huggorm @ 04-07-2011, 21:01)

Ett alternativ är att kapa träden, och sedan med jämna mellanrum ta bort skotten som kommer. Till slut blir de utmattade och dör. Eller kapa träden och ställ en ljustät hink upp och ner över stubben, så dör de också. Kapar man ända nere vid marken kan man lägga över en tidning och några spadar jord och låta det stå ett eller helst två år.
Det var så jag menade
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.