Pius
Tomaterna växer mig över huvudet, dvs de är över 2 m höga så de tar nästan i växthustaket, de brer ut sig så jag ser inte gurkan längre.

Min sambo tycker jag ska beskära dem, men går verkligen det?

Pius
Jordgubbe
Toppa tomaterna går ju, då slutar de växa på höjden och fokuserar sin energi på att få frukterna att mogna istället.

Men om du har ett stort växthus där det finns uppbindningsmöjligheter är det traditionella ju att sänka/lägga dem.
Pius
CITAT (Jordgubbe @ 04-07-2011, 22:05) *
Toppa tomaterna går ju, då slutar de växa på höjden och fokuserar sin energi på att få frukterna att mogna istället.

Men om du har ett stort växthus där det finns uppbindningsmöjligheter är det traditionella ju att sänka/lägga dem.

Växthuset är på 12 kvm och fullt med pelargoner, så någon vidare plats finns inte. Sen står tomaterna i krukor, jag har inte öppen jord där inne.

Jag har försökt leda upp en av tomaterna, som vinrankan. happy.gif

Sambon gick lös på tomaterna igår, vet inte hur han klippte dem, jag vågar inte kolla. whist.gif Hoppas han toppade dem.

Pius
Christine D
Tomater tar ingen skada av att klippas lite, jag har tagit bort en hel del blad som växer konstigt. När en tomatplanta fått 6-7 "blomklasar" ska man toppa den för att på så sätt stimulera växten att få tomaterna mogna, fler än så hinner ändå inte bli klara innan vintern här i Sverige. wink.gif
*Stintan*
CITAT (Christine D @ 05-07-2011, 14:47) *
Tomater tar ingen skada av att klippas lite, jag har tagit bort en hel del blad som växer konstigt. När en tomatplanta fått 6-7 "blomklasar" ska man toppa den för att på så sätt stimulera växten att få tomaterna mogna, fler än så hinner ändå inte bli klara innan vintern här i Sverige. wink.gif

Ska och ska...hört talas om syltade gröna tomater? biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon