Galaxie
04-07-2011, 18:55
Hej !
Min sallad har gått i blom, inte förkrossande dock, för jag har även nysådda plantor som är på tillväxt.
Jag vet även att blommorna så småningom kan ge fröer som både kan sås men även kan skapa lite problem.
Jag vet att man fortf. kan äta bladen men de är mer beska och undrar därför om någon har bra tips på recept eller förslag på hur man skall använda dem.
Däremot är jag osäker på om man överhuvud taget kan och vågar äta blommorna..!!!
Tänkte mig typ torkade blommor i ett kryddsalt eller kryddsmör eller kanske som dekoration på grönsalladen, men är de ätliga alls....
Tackar på förhand.
Odla lugnt
Christa
04-07-2011, 19:10
Jag skulle bli väldigt förvånad om blommorna inte går att äta. Knoppar lär ju innehålla maximalt med näring så de kanske är allra bäst att äta som knoppar. Jag minns inte om jag åt dom men jag brukar skala stocken och äta den när min sallad gått i blom. Krispigt och gott!
Galaxie
04-07-2011, 19:15
Låter troligt JA -
men man vill ju helst slippa ont i magen - så om någon är säkrare på svaret så tackar jag.
Det är ju ändock en grönsak.
Bra tips om stockarna - kan man krydda på ngt spec sätt eller bara lite smör o salt?
Hur använder ni de lite förvuxna beskare bladen ?
Kom även på att jag kanske skulle passa på o fråga om man kan förvälla o använda den asiatiska salladen samt ruccolan som spenat senare i vinter... hm..
Superbra idéer det vattnas i munnen på mig, Varför skulle plötsligt en del av salladsplantan bli giftig ?
Eva i Västerås
05-07-2011, 07:26
Giftiga är knopparna säkert inte, men himla beska, skulle jag tro.
Det som finns i bladen koncentreras i knopparna, och när bladen blir så beska blir kanske knopparna ännu beskare.
En bra sallatssort som inte blir så besk, även när den börjar stocklöpa är Black Seeded Simpson. Min favoritsallat. Den har jag gjort reklam för i många år här på forumet. Tål rätt mycket torka också, så den är självskriven vid nya torpet nästa år.
Tack för tipset om salladen var köper man fröerna ?
Christa
05-07-2011, 11:24
CITAT (Galaxie @ 04-07-2011, 20:15)

Låter troligt JA -
men man vill ju helst slippa ont i magen - så om någon är säkrare på svaret så tackar jag.
Det är ju ändock en grönsak.
Bra tips om stockarna - kan man krydda på ngt spec sätt eller bara lite smör o salt?
Hur använder ni de lite förvuxna beskare bladen ?
Kom även på att jag kanske skulle passa på o fråga om man kan förvälla o använda den asiatiska salladen samt ruccolan som spenat senare i vinter... hm..
Jag har bara skalat stjälkarna och ätit dom råa.
Eva i Västerås
05-07-2011, 11:51
Runåbergs har Black-seeded Simpson.
Galaxie
05-07-2011, 16:33
Okej -ut o plocka blommor o knoppar nu då och hoppas på en bra måltid och en schysst mage efteråt.
Tack för hjälpen !
Odla lugnt o rensa febrilt... ler
Tack jag provar den nästa år för jag antar att det är för sent nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.