Har hittat kryp på balkongen (inglasad) men har ingen aning om vad det är. Dom ser ut som löss, 2-3 mm långa, gul-grå-vita, linsformad kropp med avskiljt huvud. De flesta har jag hittat i klädseln på balkongmöblerna där dom gärna gömmer sig i sömmarna. Rör jag möbeln springer dom iväg, ganska snabba är de. Har även hittat en del i gömmorna i träet på möblerna, samt i lite kläder och kuddar som av någon anledning råkat ligga ett tag på balkongen. De är lätta att döda och hoppar eller flyger inte.
Någon som vet vad detta kan vara för kryp? Det gör mig jättenojig, vill absolut inte få in de i lägenheten. Vet ju inte var de kommer ifrån eller vad de är för några...
myrtille
04-07-2011, 20:56
Svårt att säga utan bild. Det första jag kommer att tänka på är någon slags stövslända (psocoptera). De är i allmänhet harmlösa. Det finns många olika arter, en del lever av alger och mögel som du kan tänkas ha i klädseln till balkongmöblerna.
tack för svar!
Hade gärna tagit en bild men eftersom jag bara har en halvbra mobilkamera så tror jag inte man kommer kunna se något.
Förslaget du gav, kan de tänkas leva i trä också? Har ju hittat en del i trämöblerna och funderade på om dessa blivit fuktiga och dragit till sig något? Eller finns det någon annan lus-insekt som gillar trä?
Finns det risk att krypen kommer inomhus också, och vad gör man för att bli av med dom? (om det är den varianten som du gissade)
Gossen Ruda
04-07-2011, 21:50
Jag instämmer i myrtilles bestämning, låter som stövsländor. Det är bara ett fåtal arter som trivs inomhus, det är för torrt och varmt där. Undantag finns, boklusen exempelvis. Jag tror inte du behöver oroa dig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.