sneuman
Hej på er!

Vi köpte hus för 1 år sedan, och har nu i vår förvandlat gården till vår gård... vi har infarten mot norr, straxt bredvid husets östra sida och från förr har det där varit landskapsduk och sedan större kullerstenar satta på. Problemet är att ogräset trivs FÖR bra och det känns bara onödigt med stenarna eftersom de bara försvinner.

Nu har jag tänkt anlägga en rabatt istället, och hoppas att dräneringen inte tar skada av lite rötter. Har ni några bra tips på växter jag skulle kunna sätta i en 50cm bred och några meter lång rabatt?

Sandra, zon 4-5 i Finland
kerstin z5-6
Det finns många perenna växter som trivs i öster med lite lagom sol.Jag bor i Västerbotten mittemot dej smile.gif
Först tycker jag ,att ska du ändå göra en ny rabatt -gör en rad plattor längs med huset-dels gör det dräneringen mer skyddad dels kan du gå där o rensa från bägge håll.<och putsa ev fönster .
Rabatten bör vara minst en meter bred så du kan ha högra växter baktill emot huset och låga framför.För smala rabatter ser inte bra ut.
I min österrabatt har jag vit ros alba Maxima-alt Louise Bugnet som blir lagom stor och hög buske hos oss.
Pioner går bra.Vit perenn viol viola conuta alba.Stäppsalvia,en clematis på klätterställning,samt vita kungsljus.Hässleklocka,krollilja,akleja, aklejruta,Riddarsporrar,Baptisia australis om du vill ha något ovanligare.
I princip kan du nog välja vilka perenner du vill utom kanske de mest gråbladiga som vill ha lite fler soltimmar än de grönbladiga
Lycka till o ta kort när det är klart så vi får se smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon