fixarn
Vet någon om man ska ta´ bort fruktämnena på rododendron nu, när de fortfarande är gröna eller först till nästa vår när de är torra? Något säger mej att de ska bort nu, för att energin ska gå åt till ny knoppsättning i stället för till frukt......
Fågelvägen
Hoppas någon kan ge dig svar! Jag brukar klippa av blommorna/fruktämnena genast efter blomningen. Tänkte som du att energin ska gå till ny knoppsättning.

Men den här vintern frös en del av blomknopparna, som hade bildats förra sensommaren. Vissa buskar blommade knappast alls, men hade mängder med bruna blomknoppar på våren. Kanske buskarna hade dröjt med blomknopparna ifall de fått behålla sina fruktämnen?
fvd
Jag klipper också av direkt efter blomningen om jag hinner jag har så många buskar. Det är ingen skillnad på blomningen året efter vad jag har sett. Jag inbillar mig ändå att på lång sikt är det bättre för buskarnas utveckling och motståndskraft. Dessutom tycker jag att det ser trevligare ut och jag har luktärtor och klematis som klänger på dem när de har blommat färdigt.
Gunilla T
Detdär om att ta bort fruktämnet på Rhododendron har länge varit en närmast akademisk diskussion bland de som älskar Rhododendron. I vintras var jag på en föreläsning med Holger Hachmann från Tyskland http://www.hachmann.de/ . Det är väl en av de största Rhododendron producenterna i Europa, kanske tom i världen. Han fick naturligtvis frågan och tveklöst ja, man skall ta bort fruktämnet efter blomningen för att gynna nästa års blomning.

De gör det på alla tusentals Rhododendron - dock inte de småblommiga.

Men inte klippa, ta ett stadigt grepp med tummen och pekfingret och bryt försiktigt så släpper det, det knäpper till när det lossnar. Varsamt eftersom nytillväxten kommer på samma ställe så man får akta att man inte bryter av de nya skotten.
tudor
[attachment=62446:File_067.JPG]Som Gunilla T sa, så har jag alltid gjort. Bryta varsamt. Min gammelroddo har bara vilat något år. Nu börjar den bli så stor att det är svårt. Ser dessutom mer städat ut

Denna skulle jag för övrigt vilja flytta- wacko.gif Är det någon tror på den idèn?
fvd
Slarvigt av mig jag bryter (inte klipper som jag skrev) också av dem. Det måste vara ett jättejobb att flytta en sådan stor buske. Det kanske går men då måste ju en jätteklump med rotsystemet följa med och vattnas och vattnas. Gunilla T kan säkert svara på det. Jag har många stora rododendron som jag trimmar så att de växer på höjden och om jag vill ha fler förökar jag dem med avläggare. Fantastiskt exemplar du har.
tudor
Men man ska ju tydligen bryta yes.gif
Gunilla T
Vilken vacker Rhododendron...troligen en grandiflorum! Jag vågar inte råda dig ang. flyttning av en så stor och vacker buske. Rh. går generellt lätt att flytta eftersom de har så ytliga rotsystem men en såhär grandios växt kan ju ha ett stort rotsystem så nej, jag vågar inte ta på mitt ansvar att ge ett råd.
Aqvakul
Bryter av överblommade blommor direkt, mest av estetiska skäl...

Skulle inte ta mig på att flytta din magnifika buske utan tillgång till en rejäl grävskopa...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon