Full version: Myror
Trampendal
Förr trodde jag att det fanns tre sorters myror, typ, röda "pissmyror", små svarta (som gärna vistas på köksbänken på våren) samt stackmyror.
Har förstått att riktigt så enkelt är det inte.

De senaste dagarna har vi haft en del myror i huset, de är storleksmässigt lika stackmyror, helt svarta, men det kan väl inte vara stackmyror?
Vad gör de isåfall inne i huset? Ska de inte vara ute och dra omkring på tallbar och sånt?

Jag har inget emot naturen. Det är okej att det bor spindlar på toan och i hörnet bakom datorn, tvestjärtar ska ju vara i brevlådan såklart och
ljudet av små mustassar i kökstaket i smällkalla vintern är rätt hemtrevligt. Allt det där och en del annat är man ju van vid.

Men såna här "nya fenomen" gillar jag inte. Aldrig har vi haft såna här myror inne förut.
Kan någon förklara, vad vill de?

Gossen Ruda
CITAT (Trampendal @ 05-07-2011, 00:04) *
Förr trodde jag att det fanns tre sorters myror, typ, röda "pissmyror", små svarta (som gärna vistas på köksbänken på våren) samt stackmyror.
Har förstått att riktigt så enkelt är det inte.

De senaste dagarna har vi haft en del myror i huset, de är storleksmässigt lika stackmyror, helt svarta, men det kan väl inte vara stackmyror?
Vad gör de isåfall inne i huset? Ska de inte vara ute och dra omkring på tallbar och sånt?

Jag har inget emot naturen. Det är okej att det bor spindlar på toan och i hörnet bakom datorn, tvestjärtar ska ju vara i brevlådan såklart och
ljudet av små mustassar i kökstaket i smällkalla vintern är rätt hemtrevligt. Allt det där och en del annat är man ju van vid.

Men såna här "nya fenomen" gillar jag inte. Aldrig har vi haft såna här myror inne förut.
Kan någon förklara, vad vill de?

Det finns nästan 80 arter myror i Sverige. biggrin.gif Helt svarta? Skulle kunna vara Blanksvart trämyra i så fall. Är de något mörkröda bland det svarta kanske en hästmyra. De skall iaf inte vara i huset eftersom de kanske bygger bo i trävirket. Försök bekämpa dem med myrdosor eller liknande, hjälper inte det är det nog dags för proffs på skadedjur. Kolla så det inte finns rötskador i huset för det gillar myrorna, lättare att bygga bo i rötskadat virke.
Trampendal
CITAT (Gossen Ruda @ 05-07-2011, 07:38) *
Det finns nästan 80 arter myror i Sverige. biggrin.gif Helt svarta? Skulle kunna vara Blanksvart trämyra i så fall. Är de något mörkröda bland det svarta kanske en hästmyra. De skall iaf inte vara i huset eftersom de kanske bygger bo i trävirket. Försök bekämpa dem med myrdosor eller liknande, hjälper inte det är det nog dags för proffs på skadedjur. Kolla så det inte finns rötskador i huset för det gillar myrorna, lättare att bygga bo i rötskadat virke.

Tack för svaret, då ska de bort på ett eller annat vis.
Tänk, 80 arter alltså!
Trampendal
Nu har jag läst på lite om blanksvart trämyra och stötte då på svart trädgårdsmyra.
Kan det inte vara såna? Hur skiljer man dem åt?
Gossen Ruda
CITAT (Trampendal @ 06-07-2011, 01:23) *
Nu har jag läst på lite om blanksvart trämyra och stötte då på svart trädgårdsmyra.
Kan det inte vara såna? Hur skiljer man dem åt?

Trädgårdsmyran är mindre och bygger oftast bo i marken, gärna under stenplattor och liknande. Det är nog ingen risk att det är den myran, den skiljer sig ordentligt i storlek mot stackmyran som du jämförde med i början.
Trampendal
CITAT (Gossen Ruda @ 06-07-2011, 08:49) *
Trädgårdsmyran är mindre och bygger oftast bo i marken, gärna under stenplattor och liknande. Det är nog ingen risk att det är den myran, den skiljer sig ordentligt i storlek mot stackmyran som du jämförde med i början.

Ok, tack!
EKLO
Om du bor på västkusten, och särskilt i Bohuslän, är det tyvärr stor risk att du fått in hästmyror - de är allra allra vanligast i de trakterna (min erfarenhet är grundlig och jag hade gärna varit utan den)
Huggorm
Jag hade hästmyror i en husvagn, när man satt inuti hörde man hur det knaprade i väggarna. När jag rev den nu i våras, så var det intressant att följa bogångar och liknande som de hade gnagt, nästan lite som de där myrkolonierna med glasväggar som vissa har. Inte en skymt av några myror dock, de hade tydligen flyttat vidare.

Hur som helst så känner man igen hästmyran på sin märkliga huvudform.
Azur
Är verkligen myran helt svart om du tittar noga på den? Är den inte mörkt brunröd på mellankroppen?
Trampendal
CITAT (EKLO @ 07-07-2011, 00:31) *
Om du bor på västkusten, och särskilt i Bohuslän, är det tyvärr stor risk att du fått in hästmyror - de är allra allra vanligast i de trakterna (min erfarenhet är grundlig och jag hade gärna varit utan den)

Nej, jag bor på ostkusten. Beklagar din trista erfarenhet och hoppas att jag slipper densamma.

CITAT (Huggorm @ 07-07-2011, 19:21) *
Jag hade hästmyror i en husvagn, när man satt inuti hörde man hur det knaprade i väggarna. När jag rev den nu i våras, så var det intressant att följa bogångar och liknande som de hade gnagt, nästan lite som de där myrkolonierna med glasväggar som vissa har. Inte en skymt av några myror dock, de hade tydligen flyttat vidare.

Hur som helst så känner man igen hästmyran på sin märkliga huvudform.

Hur då märklig huvudform?
Trampendal
CITAT (Azur @ 07-07-2011, 22:39) *
Är verkligen myran helt svart om du tittar noga på den? Är den inte mörkt brunröd på mellankroppen?

Nog tycker jag att de ser helsvarta ut. Jag har studerat en död myra ingående och den är definitivt svart,
men de kan kanske variera i färg mellan levande/dött tillstånd?

Tala gärna om vad skillnaden mellan en helsvart och en med brunröd mellankropp skulle innebära.
Azur
Det spelar nog ingen roll, det är olika arter av hästmyra bara.
Gossen Ruda
Trämyran är helsvart medans hästmyrorna har mörkröd mellankropp. Hästmyrorna har ett mycket kraftigt huvud som är säte för de kraftiga käkmusklerna. Stackmyrorna har myrsyra som de kan spruta ut men jag är inte säker på att de har gadd. De biter nog ett hål i huden och sprutar ut syran. Hästmyrorna har ingen myrsyra men med käkarna kan de bitas ordentligt, dessa är avsedda för att gnaga trä.
Azur
CITAT (Gossen Ruda @ 08-07-2011, 08:02) *
Trämyran är helsvart

Mja, jag tänkte snarare på att på gotland och i bohuslän kunde man teoretiskt sett tänkas råka på sothästmyra (Camponotus vagus), vilket vore väldigt spännande. Sen lugnade jag ner mig och insåg att det säkert bara rörde sig om en mörk C. herculeanus, hushästmyra.
Gossen Ruda
Om jag kommer ihåg rätt har man hittat några enstaka C. vagus vid Oslofjorden på tallar på solstekt hällmark. Inte direkt husmiljö. rolleyes.gif
Huggorm
Jag har fått invasion av myror jag med. Tidigare har det kommit in enstaka, men idag är det mängder. Jag förstår bara inte vart de kommer in, men de har väll sina vägar. Det ser ut som vanliga skogsmyror/stackmyror, men det finns ingen stack, de bor i den torra jorden intill husgrunden.
Gossen Ruda
CITAT (Huggorm @ 08-07-2011, 22:43) *
Jag har fått invasion av myror jag med. Tidigare har det kommit in enstaka, men idag är det mängder. Jag förstår bara inte vart de kommer in, men de har väll sina vägar. Det ser ut som vanliga skogsmyror/stackmyror, men det finns ingen stack, de bor i den torra jorden intill husgrunden.

Låter som den blodröda rövarmyran, Formica sanguinea. Boet kan vara allt från en liten hoprafsad hög med barr, några barr instuckna i en bergskreva eller bakom barken till en stubbe eller ett hål i marken. Granskar man trafiken vid boet ser man ofta deras slavar som brukar vara myror av någon mindre svart art. Det finns en artgrupp som kallas för slavmyror pga att de ofta drabbas.
Huggorm
Väldigt intressant, och när jag jämför med bilder så är det identiskt likt den blodröda rövarmyran. Antar att de skulle trivas ganska bra med att bo i isoleringen i min vägg också då...
Meriona
Usch, myror ska va i skogen inte i huset. sad.gif
Eva i Skåne
USCH! Nu har jag också myror inne i vardagsrummet i stugan, svarta i storlek med stackmyrorna. vi satte ett par myrdosor förra helgen, men jag har sett nån idag också fear.gif
Ska sätta upp några dosor till och strö myrr bakom soffan för det är i det hörnet dom syns till.

Jag säger som Meriona - Myror ska vara i skogen!!!
Gossen Ruda
Helsvarta tror jag inte det finns någon i storlek med stackmyrorna. Den blåsvarta trämyran kan det vara, den är dock lite mindre. Sen finns ju hästmyror också men de är inte svarta utan även mörkröda.
malcolm
När jag hade fått in myror i huset strödde jag ut kanel där de hade sina vägar och det hjälpte faktiskt.
Eva i Skåne
Jag upplever dom som svarta, men kanske något mindre är stackmyrorna. Någon konstig huvudform har jag inte lagt märke till.
Får se om jag fånga en och studera närmare, men oftast mosar jag dom rent reflexmässigt.
Jag har inte kunnat se var dom kommer in och några vägar ser jag inte utan det är enstaka myror, kanske 8-10 på en helg. Dom kryper på soffan eller golvet och drar sig inte för att attackera mig, men dom bits inte.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon