CharlotteF
Jag har köpt 2 st druvor. En Zilga och en Einset, båda härifrån odla.nu. Nu vill jag plantera dessa mot ett staket där jag tänkt bygga en långsmal pergola. Den kommer bli ca 9 meter lång, och 1,40 meter djup, samt 2,50 hög (så kanske rådjuren inte hoppar över DÄR iallafall..). Var ska jag sätta plantorna, hur ska de beskäras? Kan jag sätta en planta i varje ände alltså längst ut, eller ska plantorna beskäras så de klättrar ut åt båda sidorna (alltså sätta plantorna mer in mot varandra)?

Någonting mer jag bör tänka på? Pergolan ska byggas så fort som möjligt, men jag kan inte göra detta själv och därför kan det dröja innan jag får hjälp. Men jag tänkte sätta ner plantorna nu så de får etablera sig lite iallafall. Vilken tid på året ska de beskäras?

kerstin z5-6
Zilga är en sk staketdruva och behöver ej beskäras alls-den växer mera brett än högt.Den vill ha sur jord
CharlotteF
CITAT (kerstin z5-6 @ 05-07-2011, 20:42) *
Zilga är en sk staketdruva och behöver ej beskäras alls-den växer mera brett än högt.Den vill ha sur jord

Tack! Då kanske jag inte ska sätta druvorna i ytterkant, utan en bit inåt från varje sida. Och ta reda på hur Einset ska beskäras. Undrar om Einset vill ha sur jord?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon