|
Full version: F1-hybrider?
Jag köpte tomatfröer av en privatperson här på odla, det var ett tag sedan och jag har nu tyvärr GLÖMT vem det var!!! Har nämligen bytt och köpt så mycket fröer den senaste tiden... Hur som helst, jag köpte bl a tomaterna "Solguld" och "Gardener's Delight", de börjar nu komma upp så fint, men nu som först slår det mig: - Är inte det F1-hybrider? Iaf "Gardener's", va? I så fall lär ju avkomman bli sådär... Har försökt slå på nätet, blev emellertid alldeles för otålig och tänkte att det nog går snabbare att få svar här... Någon som har koll på detta? (Ingrid...?  ) Har bl a också "green grape", "yellow tim", "yellow pear" eeeh...ehh..."tigerella", "pendulina" och "totem". Eller inbillar jag mig kanske bara att jag har det? Det är kanske är namnlösa "bastarder" alltsammans? Sanna
Ja, jäklars... Nu hittade jag sorten "Totem F1" på nätet!!!! Men då kommer en följdfråga till tomatexpertisen: finns det "vanlig" Totem?!? Är "Totem F1" möjligen en vidareutveckling av sorten? *intensivt önsketänkande* Hittade också "Sungold F1" - det kan väl självklart inte vara detsamma som "Solguld"?  *intensivt självbedrägeri* Ok...någon som vill ha lite prima bastarder...?  Eller någon som snabbt kan upplysa mig om sakernas (tomaternas) verkliga natur? Sanna
Åsa, mälardalen zon 2
26-02-2004, 19:29
Gardeners Delight är ingen F1 hybrid så det går utmärkt att skörda frön från denna tomat (tomater är oftast självpollinerande men ibland kan det hända att det sker en korspollinering ifall en insekt sköter pollineringen)
Solguld vet jag tyvärr inget om.
Tigerella, yellow pear, green grape verkar inte vara någon F1 sorter för isåfall hade det stått så i mina frökataloger.
Totem = Totem F1 detta är en hybrid, ger snygga kompakta plantor därför odlas den av yrkesodlare, de går lätt att sälja som plantor. Smaken och avkastningen är dock inte den allra bästa.
MRLINDELL
26-02-2004, 21:58
Solguld är svensk och absolut ingen hybrid, inte Gardeners Delight heller. Båda utmärkta tomater.
Det verkar vara så att det är bara Totem som är en F1 hybrid av de du nämnde.
www.tomatklubben.se har ett medlemsbrev med 300+ tomater. Där finns inga F1 hybrider.
Skall man ha fin Paprika och Gurka får man allt vänja sig vid F1 också. Många grönsaker vi äter är hybrider.
MRLINDELL
26-02-2004, 22:25
Sanna, jag hittar bara Red Alert, Gourmet och Shirley som F1 hybrider bland tomater, men det finns säkert många flera. Bland Gurka, Paprika, Morötter, Melon och framförallt kålsorter finns det många hybrider, var och varannan kålsort är hybrid. Allt i från brysselkål/brocolli till vanliga stora kålsorter. Håller med, man kan inte låta bli att fundera på vad dt innebär, har själv frågat detta innan. På länken nedan kan man läsa om F1 hybrider och fröer här på Odla.nu http://www.odla.nu/metoder/frood.shtml
Åsa, mälardalen zon 2
26-02-2004, 22:36
Praktiskt taget alla grönsaker är hybrider om man betänker att våra odlade grönsaker är långt ifrån den vildform de än gång var.
En fröfirma som säljer få F1 hybrider är Runåbergs och vid varje grönsaksgrupp kan man läsa hur man gör för att odla eget frö av just den grönsaken.
Tack ska ni ha för svar!!! Snabba svar! Känns som om det inte är någon större mening att driva "bastard-totem" vidare då...de kanske blir alldeles utmärkta, men jag föredrar att satsa tid och gödsel på plantor som man verkligen vet vad det blir... Experimentlustan är inte på topp när man har ett tusental andra plantor att sköta... Tur att det bara var Totem som verkar vara en F1-hybrid, då blir förlusten inte så stor. Jo, MRL---Jag har absolut inget emot att äta F1-hybrider, det är bara den osäkra avkomman jag vill slippa. Det här var alltså "privatfrö" och då får man väl anta att det är "andra generationen"... När jag sökte på nätet såg jag förresten att det var någon som sålde 20 frön av "Totem" för endast 6 kronor eller bud! Skynda Fynda!  Eller kom och hämta mina plantor + fröer alldeles gratis... Sanna
CITAT (sanna @ 27-02-2004, 00:10) Känns som om det inte är någon större mening att driva "bastard-totem" vidare då...de kanske blir alldeles utmärkta, men jag föredrar att satsa tid och gödsel på plantor som man verkligen vet vad det blir...  I så fall skall du satsa på F1-hybrider, de är framtagna för att man (yrkesodlare) verkligen skall VETA vad man får!
Ingrid på Västkusten
27-02-2004, 08:54
Var lugn Sanna :-) det här blir nog bra ändå :-))
Green Grape är öppetpollinerad, resten med utom Totem men den är ingen hit (ähumm smaken är ju som bekant) fast den är enormt rikbärande - F1:an alltså.
Här blir det annars chili för hele slanten. Kan nog öppna plantskola LOL!
Hälsar Ingrid
MRLINDELL
27-02-2004, 12:25
Det finns information lite här & där på nätet, men ibland lite svårt att hitta. Guiseppe hade en sida med en massa F1 hybrid sorter. http://www.angelfire.com/la/caprioli/hybrlist.htmlHär kan man kolla om man vill städa bort hybrider. Han noterar bl a att det är lite fröer i dessa påsar och de är lite dyra. Då beskrev han ett sätt att få flera plantor som GIVETVIS också går att applicera på vanliga tomatplantor om man vill ha flera. Man sätter "tomat tjyvarna" i krukor och får då flera plantor. Man skall ju se till att det blir lagom med tomater på busken, därför måste man plocka bort en del sidoskott, kanske inte alla. Dessa sidoskott/tjyvar kan man sätta i krukor för att få flera plantor. Går att tillämpa när man har ont om fröer och kan tänka sig lite flera eller senare tomater eller kanske bara för fröernas skull etc etc. Den här bra TOMAT länken är också väldigt intressant men hamnar aldrig i sökmotorerna av någon konstig anledning. http://w1.857.telia.com/~u85709558/Puh!
Tack för länkarna! Tipset med vad man kan göra med "tjuvarna" är ganska smart. Jag kom på i höstas hur gott det var med gröna, alltså omogna, tomater på olika sätt. Fick nästan hålla mig för att inte plocka i förtid. Detta skulle ju kunna vara ett sätt att specialodla gröna tomater...(om man nu orkar vill säga...) (fast det gör man väl...) (det gör man ju alltid när man får en ny odlaridé...)
Sanna
jepperdi
28-02-2004, 10:26
Förstår inte riktigt det här ordet som ni pratar om: F1-hybrid
Kan någon utförligt förklara vad som menas med det?
Åsa, mälardalen zon 2
28-02-2004, 15:29
F1 hybrid innebär att en förädlare tar 2 växter som i sig själva inte har de allra bästa gener. Sedan tar odlaren och väljer vilken växt ska bli mamma och vilken som ska bli pappa. Sedan tar odlaren pollen från pappa plantan och sätter på pistillen hos mamma plantan. Fröplantorna från mamma plantan blir då en F1 hybrid, F1 betyder första generation, ofta brukar denna planta få ganska bra genuppsättning och plantorna kan bli extra motståndskraftiga mot sjukdomar etc.. En första generation av denna typ är ej fröstabil och försöker man så frön från en F1 hybrid kan den återgå till något som mera liknar en av de plantorna man använde vid korsningen. För att få fram frön från en F1 sort måste man veta vilken som är mammaplanta och vilken som är pappaplanta. Ofta hålls det hemligt av förädlaren vilket innebär att enbart förädlaren kan ta fram fröna + han/hon tjänar pengar på fröerna. Det blir då lite dyrare frön och ofta finns det en begränsad mängd fröer i fröpåsarna.
Detta med hur man får fram nya plantor och hur de blir i första generation (F1) andra generation (F2) osv och hur genetiken för växter fungerar är ingen nymodighet. Redan på 1800-talet sysslade Gregor Johann Mendel med korsning av luktärter. På det sättet såg han hur genetiken fungerade inom växtvärlden. Redan han såg att F1 generationen var stabil och enhetlig men att ifall man skördade frön från dessa så var inte fröplantorna enhetliga längre.
MRLINDELL
28-02-2004, 15:33
Jag anser då att fördelarna med en del sk Hybrider är överreklamerade, ibland handlar allt bara om hybrider på ett sätt som egentligen bara handlar om ursprung och pengar.
För en hobbyodlare är hybrider sannolikt inget att ha.
Åsa, mälardalen zon 2
28-02-2004, 16:08
Om en F1 hybrid är värd att odla för en hobbyodlare vet man ej förren man testat den. Ska man inte odla egna fröer så spelar det egentligen ingen roll om man odlar F1 hybrider eller ej.
Jag odlar få F1 hybrider men Sommarsquashen Gold Rush F1 vill jag ej vara utan, den har gett många bra och goda frukter hos mig oavsett vilken typ av svensk sommar vi haft. +Tomaten Sungold F1 är en av de tomater jag tycker har godast frukter så den brukar odlas också även om jag tycker att ett styckepris på runt 4kr för fröna är i lite väl saftigaste laget.
MRLINDELL
28-02-2004, 16:20
Gardeners Delight (ej hybrid) står sig bra jämfört med "SunGold F1" vars namn ofta används som Sungold och som kanske kan förväxlas med Solguld som är något helt annat, en bra Svensk seriös gul busktomat.
Jag märkte idag att det inte fanns en enda gurka som inte var Hybrid bland flera olika frösortiment. Jag fick gå in på Bauhaus för att hitta KRAV fröer och gurkor som jag önskade mej.
Åsa, mälardalen zon 2
28-02-2004, 16:56
Smaken är som baken klart jag odlar Gardeners delight också + Mei Wei(liknar Gardeners delight ganska mycket men är tidigare) men jag tycker nog Sungold smakar något bättre.
Det är inget svårt att hitta gurksorter som inte är F1 hybrider bara Runåbergs har ju 9 sorter och utav dem kan du få 4 sorter med ekologiskt odlade fröer. Tyvärr verkar den gamla sorten Christal Apple/Lemon (säljs ofta under namnet äppelgurka ej F1 hybrid) inte kunna fås med ekologiskt odlade fröer annars är det en kul gammal sort som man kan skörda eget frö ifrån. Fast skördar man egna fröer är det ju inte några ekofröer man får.
Åsa, mälardalen zon 2
28-02-2004, 20:59
Har fått svar från Runåbergs och infon om växten är F1 hybrid finns visst det på internetsidan, men det är lite krångligt att hitta den. Såhär gör man. Gå in och klicka på sorten ex. Sommarsquashen Gold Rush då får man upp lite allmän info men om man klickar på knappen Mer info så får man upp mer information om sorten ex. ifall det är en F1 hybrid, hur lång kulturtid den har mm.
Själv tycker jag det är lite omständigt sätt att hitta infon men är det flera som anmärker på det så kanske de ändrar lite på sin hemsida.
MRLINDELL
28-02-2004, 21:14
Alla borde även ha en annan funktion för att "bläddra" bland sortimentet så att man slipper sikta men musen på en jäkla pil som flyttar på sig efter varje sida, snacka om musarm alltså. Ett fönster med frames där all information finns i ett enhetligt format med härliga bilder. Det skapar lite "impuls köplusta" så de borde fatta det snart. Ibland vill man bara handla sig medvetslös på föer
CITAT (MRLINDELL @ 28-02-2004, 21:14) Ibland vill man bara handla sig medvetslös på fröer  That' s MY MAN!!!! Sanna
Ingrid på Västkusten
29-02-2004, 13:27
Mine too ,
Hälsar Ingrid som nog har handlat sig medvetslös i år!!!
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 29-02-2004, 13:27) Mine too ,
Hälsar Ingrid som nog har handlat sig medvetslös i år!!! Samma här! Och jag är så lycklig att jag har upptäckt att det finns fler totala frö - och sådårar, det gör ens egen galenskap mer lätthanterlig på något sätt... "Ibland vill man bara handla sig medvetslös på fröer" Bästa repliken ALL TIME - enligt min enkla mening...åtminstone på odla.nu! Sanna
Ingrid på Västkusten
01-03-2004, 15:42
Hmm jag tycker mig minnas en väldigt rolig historia en gång på gamla forumet om en Forumist vars kille/sambo undrade varför i hela fridens namn jag var så förtjust i att odla pallkragsväxter - och inget annat i min trädgård. Den sög jag på LÄNGE! Eller frågan om växterna inte smakar skit om man odlar dem i skit .....:-D mitt 'kafferum' var helt medvetslös av skratt över den!
Hälsar Ingrid
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 01-03-2004, 15:42) Hmm jag tycker mig minnas en väldigt rolig historia en gång på gamla forumet om en Forumist vars kille/sambo undrade varför i hela fridens namn jag var så förtjust i att odla pallkragsväxter - och inget annat i min trädgård. He-he Ingrid *ler*. Är det möjligtvis min kära pojkvän du syftar på? Han hängde då och då över min axel o försökte umgås genom att visa ett förstrött men ganska rart intresse för det som höll mig så uppslukad kväll efter kväll vid datorn. Antar att han mest ögnade igenom rubrikerna, för rätt var det var frågade han någonting i stil med "du den där pallkragen som hon Ingrid på västkusten skriver om hela tiden, hur ser den ut?" ...å så tittade vi frågande på varandra en sekund eller så innan det gick upp för mig att han trodde att pallkrage inte var en pallkrage i det här sammanhanget, utan en blomma typ prästkrage, vårkrage, dockkrage....därefter hade vi kul rätt länge åt att spåna ihop hur botaniker och vetenskapsmän på sitt pompösa och vetenskapliga sätt skulle beskriva denna växtupptäckt, typ : "Pallkrage: lat. Chrysantemum pallkrageus. Sparsamt vildväxande, påträffas oftast i sin vilda form i industriområden. Som trädgrdsväxt har den sin främsta utbredning på västkusten, där vi särskilt vill rekommendera Chrysantemum Pallkrageus var. `Ingrid´- blå och lättodlad..." o.s.v.  Rätt lång tid efter det sortbestämde vi olika underavdelningar, sporter och genetiska variationer när vi fick syn på upphöjda odlingsbäddar någonstans. (Vi har lite flamsig humor ibland). Log lite åt det minnet när jag efter många månaders ofrivillig bortavaro från Odla, återvände till ett helt nytt forum med en alldeles egen avdelning för just pallkragar... Unn (som räknar med att bli medvetslös först när hon ska börja omskolningen)
Ingrid på Västkusten
02-03-2004, 08:08
Jaaaa Unn jaaaa!
Hipp hipp hurra för pojkvännen och VÄLKOMMEN tillbaka! Fast Du hade en annan signatur då om jag inte missminner mig :-) Vilket minne - synd att det itne vart sparat nånstans!
Hälsar Ingrid
Tack, tack Ingrid för välkomnandet. Jo, jag hade signatur då. Numera heter jag vad jag heter :-). Pojkvännen är säkert ödmjukt smickrad över att ha öppnat upp för detta breda och fantastiska forskningsfält inom botaniken Fast nu är vi långt borta från tråden. Förlåt, Sanna. Unn (Själv odlar jag bara Gardernes delight och Tiny tim i år, och minsann om jag inte lyckades hålla i fröerna. Blir bara fem av varje!)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|