Bettanspettan
05-07-2011, 00:56
hejsan!
Jag undrar om ni har några tips på olika lättskötta fina krukväxter(behöver inte ha blommor, kan också vara fina gröna växter) som man kan ha hemma?
Funderar på att köpa hem lite olika krukväxter, och behöver tips på fina, lättskötta växter?
Har fått en aloe vera växt av min pojkvän och kom på att vi faktiskt inte har några som helst växter här hemma, så jag tänkte köpa hem lite växter för att jag känner att det behövs. men vill ha lättskötta växter som man inte behöver hålla på och pyssla om.
Tacksam för svar!
Jag tycker jag har relativt lättskötta växter. Vattnar dom bara ca 1-2ggr/vecka.
Jag har: Svärmorstunga, fredskalla, gullranka, garderobsblomma, en fredskalla till, någon form av palm, en ormbunke och någon typ av "gräs".
Använder min stora fredskalla som "måttstock". När den börjar bli lite slapp i bladen är det dags att vattna och då vattnar jag alla blommorna.
Nu har jag fått lite blodad tand och har 3st ökenrosor på tillväxt och vill gärna ha en clivia.
Dessutom står en lyktranka och en hibiscus på inköpslistan och kanske även en silverkalla.
malcolm
05-07-2011, 07:14
klivia är lättskött.
Jag har: Svärmorstunga, fredskalla, gullranka, garderobsblomma, en fredskalla till, någon form av palm, en ormbunke och någon typ av "gräs".
Använder min stora fredskalla som "måttstock". När den börjar bli lite slapp i bladen är det dags att vattna och då vattnar jag alla blommorna.
---
Fast att använda just fredskalla som måttstock när det är dags att vattna är lite riskabelt tycker jag. Den är iofs synnerligen wnkel att sköta: när bladen börjar hänga: dags att vattna. Det gör den väldigt ofta (den behöver mycket vatten ofta). Svärmorstunga och garderobsblomma (och ökenros) skall däremot inte få för mycket vatten utan verkligen torka upp mellan vattningarna.
#4 Funkar för mig iaf! Ökenrosorna däremot får lite vatten varje dag. Har redan sabbat en hel uppsättning genom att vattna för sällan...
Hej
Jag spreja nu en gång med vatten som blandad med lösning näring och använder apparaten som köpte från Plantagen, apparaten heter fukt apparat som visa dig när du ska vattna växter, för att mera vatten göra mycket problem med Svampen o lite vatten torka växter, när jag började använder den i mitt jobb de börjar skratta men på slutet alla bestämmer köpa samma den här apparaten.
Obs
Du ska bort alla skadad delar varje dag.
H:Bassam
*Stintan*
06-07-2011, 08:25
CITAT (Bassam @ 06-07-2011, 00:26)

Hej
Jag spreja nu en gång med vatten som blandad med lösning näring och använder apparaten som köpte från Plantagen, apparaten heter fukt apparat som visa dig när du ska vattna växter, för att mera vatten göra mycket problem med Svampen o lite vatten torka växter, när jag började använder den i mitt jobb de börjar skratta men på slutet alla bestämmer köpa samma den här apparaten.
Obs
Du ska bort alla skadad delar varje dag.
H:Bassam
Kan du sluta göra reklam för Plantagen!
Det behövs inga apparater för att se när krukväxterna behöver vattnas. Dessutom behöver olika växter vattnas olika mycket.
CITAT (Bettanspettan @ 05-07-2011, 01:56)

hejsan!
Jag undrar om ni har några tips på olika lättskötta fina krukväxter(behöver inte ha blommor, kan också vara fina gröna växter) som man kan ha hemma?
Funderar på att köpa hem lite olika krukväxter, och behöver tips på fina, lättskötta växter?
Har fått en aloe vera växt av min pojkvän och kom på att vi faktiskt inte har några som helst växter här hemma, så jag tänkte köpa hem lite växter för att jag känner att det behövs. men vill ha lättskötta växter som man inte behöver hålla på och pyssla om.
Tacksam för svar!
Aloe är lätta. De trivs bäst när de står ljust och inte vattnas för ofta. Just ljuset och bevattningen är a och o om man ska lyckas med växter. Vissa växter vill stå så ljust som möjligt medans andra ska stå skuggigt. De flesta kanske föredrar nånting mitt emellan. Samma sak med vattnet, en del mår bra av att vattnas ofta, andra mer sällan och en del tom ganska sällan. Sen är vissa växter betydligt mer lättskötta än andra förstås.
Så hur ser det ut hemma hos er? Åt vilka håll vetter fönstren? Öst, väst, syd eller norr? Är det mest ljust eller skuggigare?
Några växter som jag tycker är lättskötta är:
-
Ficus elastica-
Ficus microcarpa-
Zamioculas-
Dracaena marginata-
Sansevieria-
Blomstervagga (Rhoeo spathacea)-
Crassula ovata-
Karlbergare (Plectranthus verticillatus)-
Ampellilja (Chlorophytum comosum)-
Bergspalm (Chamaedorea elegans)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.