candis
Hej!
Jag har gått igenom lite här om beskärning av järnek och då har jag sett att man tycker att det är bäst på vårvintern - mitt i sommaren - eller senhösten.
Kan det vara så att jag kan beskära min ganska fula buske redan nu? Jag känner nämligen för det ganska starkt. Kan jag i så fall beskära den ganska långt ner? confused.gif
fvd
Det går utmärkt att beskära nu det gör jag varje år, de blir bara finare och frodigare för varje år. Sedan jag köpte en elektrisk häcksax är den perfekt det kan jag verkligen rekommendera.
candis
Tack för ditt svar! Skall genast ut och klippa. Det är mycket möjligt att jag får ta till häcksaxen.
Gossen Ruda
Järnek tål det mesta. Jag hade ett exemplar på ca 4-5 meter alldeles vid huset. Jag sågade ner allt och lämnade bara en stubbe på 3 dm när jag behövde komma åt väggen för att sätta på ny panel mm. Hoppades/trodde att den skulle dö men f--skapet överlevde och skickade upp nya skott. Den står helt fel för utomhuseluttaget sitter på väggen bakom så jag måste slåss med monstret varje gång jag behöver ström.
candis
Vad bra! Det är ungefär 20 cm stubb kvar av min järnek, men då finns det hopp tydligen, för jag vill gärna ha den kvar. Jag fick i alla fall bort all ogräs som har mått toppen under den! biggrin.gif
fvd
Det finns mycket hopp. Året var 1987 när jag flyttade till min trädgård och då hade järneken frusit och var alldeles brun Jag klippte ner den helt och den växte upp igen. Hur lång tid det tog vet jag inte för jag hade bråttom på den tiden och sprang förbi den varje dag på väg till jobbet. Nu är den 2 m och skulle bli ännu högre om jag tillät det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon