Nästan alla växter i min kryddrabatt har fått prickar på bladen. Vad är det och hur blir jag av med det?
Bifogar bild med prickiga blad från pepparmynta, citronmeliss, oregano, salvia, basilika och timjan. Syns bäst på pepparmyntan och citronmelissen till vänster i bild.[attachment=62430:prickar.jpg]
Chilo
05-07-2011, 16:04
Trips! Inget tvivel som saken. Orsaken till att jag slutat odla kryddor :-/
Chilo
08-07-2011, 21:15
Nu har jag lite mer tid och kanske ska utveckla mitt svar. Trips är ett eländigt litet kryp som man enligt min erfarenhet bara blir av med om man sprutar med pyrex eller liknande bekämpningsmedel. Tyvärr vill man ju också äta dessa växter och då går det inte ihop.
Jag har en varm och solig altan och har nu insett att trips trivs och frodas i den torra miljön. En möjlig lösning är att kvällstid gå och duscha plantorna. Trips gillar inte fukt. Men, vem orkar hålla på så i längden? Min mamma odlar dem på en plats där de får skugga en del av dagen och de har aldrig någon ohyra. Kräken verkar också dra sig till krukodlade plantor av någon anledning, så om du har möjlighet, släng ner dem i en rabatt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.