Katarina Odla.nu
05-07-2011, 13:12
Hej allihop!
Jag har fått massor med frågor om övergödsling. Skrev därför en artikel om det som finns att läsa här:
Vad är övergödsling?Tipsa gärna här på forumet om hur du gör när du övergödslar i kökslandet!
Soliga hälsningar
Katarina på redaktionen
*Stintan*
05-07-2011, 15:21
Rent spontant tycker jag att folk gödslar alldeles för mycket. Det verkar ibland rena hysterin runt detta.
Själv har jag aldrig tillfört någon gödning i mina trädgårdsland utöver grundgödslingen med brunnen ko- eller hästskit.
Växelbruk har också bedragit till goda skördar.
Eva i Västerås
05-07-2011, 17:35
Övergödslar genom att vattna med flytande något vadsomhelst är sällan jag gör, men jag brukar täcka med gräsklipp.
Det tillför ju kväve och lite mullämnen. En variant kanske?
Katarina Odla.nu
06-07-2011, 10:18
CITAT (*Stintan* @ 05-07-2011, 16:21)

Rent spontant tycker jag att folk gödslar alldeles för mycket. Det verkar ibland rena hysterin runt detta.
Själv har jag aldrig tillfört någon gödning i mina trädgårdsland utöver grundgödslingen med brunnen ko- eller hästskit.
Växelbruk har också bedragit till goda skördar.
Växelbruk kommer så sakteliga tillbaka in i våra trädgårdar i takt med att intresset för konstgödsel minskar. Toppen, tycker jag!
Jag gödslar sådana grönsaker som behöver lite extra, som t.ex. kål, squash, gurka och kronärtskocka. Då använder jag oftast guldvatten. För övrigt lägger jag dessutom gräsklipp 1-2 ggr/säsong.
Hej
Jag ser om man använder lösning näring som man spreja på blad är bättre för undvika jord problem som har ibland hög ( PH ) som förbjuder många näring att suga från rötter, och låg ( PH ) förbjuder några , det kommer bra resultaten , man kan blanda hälften av näring som rekommenderad för säkerhet skull.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.