I förra veckan fick min ena katt, 12 år, diagnosen artros i knäna. Hon ordinerades Metacam mot smärta och inflammation samt Seraquin , tre tabl/dag.
Inga problem med Metacam, som är flytande och sprutas direkt i munnen. Men Seraquin tabletterna vägrar hon att ta! Jo, första dagen tuggade hon i sig två st, men sedan var det stopp. (Och de som ska vara så goda...)
Jag har prövat med att linda in dem i rökt skinka. Hon äter upp skinkan men undviker tabletten. Jag har krossat tabletterna, brett ut krosset på en skinkskiva och delat i bitar. Då äter hon inte skinkan.
När det gäller avmaskningstabletter är det aldrig några problem; dem stoppar jag in långt bak i munnen på katten, hon sväljer och så är det klart.
Seraquintabletterna är för stora för att detta ska funka.
Har ni några beprövade tips, så är ingen gladare än jag att få ta del av dem!
Huskatten
05-07-2011, 14:08
Ja, det är minsann inte lätt att överlista en tablettmisstänksam katt! Hur många preparerade portioner med allehanda läckerheter (kyckling, räkor, leverpastej etc.) har man inte fått slänga i soppåsen ....
Mitt tips är att krossa tabletten och blanda med lite grädde samt spruta in i munnen. Plastsprutor finns till annan flytande djurmedicin. Anledningen till grädden är att neutralisera smaken så att det inte blir för obehagligt framför allt som din katt accepterar flytande medicin och man vill inte förstöra den möjligheten.
ELLER att du krossar tabletten, blandar ihop den med en liten, liten klutt smör (gärna det där flytande) och sen kletar du in smöret i pälsen på katten (på bakbenet t ex). Då kommer katten att slicka i sig smör + medicin, för vem vill vara osnygg ...
De flesta katter brukar va galna i Tonfisk testa att blanda tabletterna med det eller med smör tonfisk eller räkor och kleta in tex på ett framben tex !som föregående säger så gillar inte katter klet och blöt päls och brukar tvätta sig ihärdigt ;)har själv en katt som man får "lura "i maskmedecinen :)med hjälp av tonfisk eller räkor man får testa sig fram helt enkelt och se vad som fungerar .
krossad medicin blandat med rå nötfärs funkar på mina!
Eller blanda med leverpastej!
CITAT (sussjo @ 05-07-2011, 23:04)

DEN varianten har jag aldrig testat, men ska genast lägga den på minnet !!
(Kattkören mässar i bakgrunden: "Färs är gott, färs är gott, färs är gott ....")
Överbölingen
05-07-2011, 23:32
Efter korsbandsoperation på en stövare tyckte veterinären att jag skulle försöka med ingefära (malen). för att förhindra och dämpa artros. F-n. Kom just på att jag borde själv testa ingefära.
Efter några dagar så tuggade hon glatt färsk ingefära. Och tittade lystet efter mer.
Stövare är ju lite av allätare :)katter är inte lika lätta att fresta med sådant som Ingefära har haft katter i hela mit 58-åriga liv ochjakt hundar också.Men jag vet att fisklukt typ Tonfisk döljer lukter från vissa medeciner lika så räkor,köttfärs är bra och nyttigt för katter men kanske inte döljer lukt lika bra som kattonfisk tex.Men det är bara att pröva vad just din katt "går på" alla är inte lika lättlurade ;)Min katt äter inte smör tex så då kan man inte kleta det på bena ,men tonfisk med maskmedelstabletter funkar.
Trampendal
06-07-2011, 00:36
Jag har tre katter och efter många experiment har jag kommit fram till att man krossar tabletter
och antingen blandar dem med ädelost på tub, eller räkost. Honan vill ha ädelost, hannarna räkost.
Tack för alla tips!
Har just testat att krossa tabletterna, blanda med smör och vira in i rökt skinka. Katten rynkar på näsan och går därifrån.
Ska köpa räkost och göra ett nytt försök!
Myosotis
06-07-2011, 07:58
Men kleta tablettsmöret på kattens ben istället som redan har föreslagits.
Jag har en katt som går på livslång underhållsdos av glukosamin. Även hon är stört omöjlig att lura med alla vedertagna metoder men för något år sedan fick jag ett superbra tips som funkar!
På zooaffärer finns det cat-sticks, mjuka kattgodisstänger i diverse smaker. De brukar säljas i tre-pack. De kan man liksom "rulla/vika upp", peta in en del av pillret i och sedan knåda ihop igen.
På detta vis lurar jag min lilla Siri varannan dag och både hon och jag är nöjda och glada!
skånepåg
13-07-2011, 19:56
Kan du inte dela på dem med en kniv så de blir mindre sen trycka ner i munnen? =)
pimpim2
13-07-2011, 20:58
Här är ett tips jag fick av killen vi köpte vår nya katt av. Han visade oss sin tablettingivare.... Tänk om jag vetat tidigare att den fanns. Jag som har "brottats" med så många katter. Nu sätter jag tabletten i skåran för in den i katten mun långt bak på tungan, brukar inte hinna smeka halsen innan den är svald. SUPERBRA.
http://www.apoteket.se/privatpersoner/comm...tablettingivare
Anja Danmark
13-07-2011, 21:53
CITAT (sussjo @ 05-07-2011, 23:04)

det virker også altid hos os!
Whiskuchi
16-07-2011, 08:43
CITAT (Motti @ 05-07-2011, 22:56)

De flesta katter brukar va galna i Tonfisk testa att blanda tabletterna med det eller med smör tonfisk eller räkor och kleta in tex på ett framben tex !som föregående säger så gillar inte katter klet och blöt päls och brukar tvätta sig ihärdigt ;)har själv en katt som man får "lura "i maskmedecinen :)med hjälp av tonfisk eller räkor man får testa sig fram helt enkelt och se vad som fungerar .
Tonfisk och räkor innehåller på tok för mycket magnesium för att man ska ge det regelbundet (trist om katten får struviter av medicineringen liksom)
Trampendal
17-07-2011, 00:22
CITAT (Whiskuchi @ 16-07-2011, 09:43)

Tonfisk och räkor innehåller på tok för mycket magnesium för att man ska ge det regelbundet (trist om katten får struviter av medicineringen liksom)
Struviter?
Whiskuchi
17-07-2011, 09:09
CITAT (Trampendal @ 17-07-2011, 01:22)

Struviter?
Urinkristaller och eventuellt stenar bestående av
struvit
Trampendal
18-07-2011, 00:07
CITAT (Whiskuchi @ 17-07-2011, 10:09)

Urinkristaller och eventuellt stenar bestående av
struvitOkej, tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.