sonjaro
05-07-2011, 15:46
Jag undrar om man kán flytta pioner nu i juli? Jag har några som står väldigt illa till och skulle behöva flyttas. Men ska jag vänta till i höst ? Behöver man vänta 7 år på att de ska blomma sen, det har jag hört, det vore trist för de har blommat fint i flera år.
varghem
05-07-2011, 15:55
Jag flyttade/delade mina förra sommaren och dom blommar i år också, se till att fukta jorden ordentligt och ta sen hela jordklumpen med när du flyttar den så ska det nog inte vara några problem
ingrids
05-07-2011, 16:08
Nackdelen med att flytta nu är att du behöver vattna ordentligt och att en del av bladmassan riskerar att vissna ner, hösten är en enklare tid att flytta i då det regnar mer och plantorna är på väg in i vila. Men visst kan du flytta nu om du gör som varghem skriver och tar en rejäl jordklump och inte slarvar med vattning. Ju mer omsorg desto större chans att de blommar nästa år som om inget hänt.
.......och du får inte sätta dom djupare än de står nu. Kommer de för djupt kan man få vänta länge på blommning.
/Anki
annagranq
06-07-2011, 19:07
Gör ett märke på stammarna med garn eller tejp eller nåt så det hamnar på exakt samma djup, då kommer de blomma!
kerstinh
02-09-2011, 09:49
Flyttade min förra hösten och den har blommat i år. Jag fick inte med någon jord alls. Har sandjord och hur mycket jag än försökte få med en stor jordklump, så trillade allt av. Men jag satte min väldigt högt, för som någon redan har påpekat gillar inte pioner att vara nergrävda.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.