Oasen
Hejsan!

Både på mina rädisor och på jordgubbarna kryper det runt små håriga larver (de rör sig ganska snabbt) och äter upp mina grönsaker/bär. De är ca 3-4 mm långa, håriga och beige-bruna.

Både runt rädisorna och jordgubbarna har jag lagt gräsklipp - kan de komma därifrån? Någon som vet vad det är och vad man kan göra för att bli av med dem?

På jordgubbarna såg jag också något som liknande snabbspringande löss på ca 1 mm (om ens det) och de var i färgskala från nästan genomskinlig till mörkt grå. Även dessa åt på gubbarna... Något förslag på vad det kan vara och vad man kan göra åt dem?

Tacksam för hjälp!
CillaM
Bild på larverna underlättar tror jag smile.gif
Bassam
[attachment=62454:_ron.jpg]

Hej

Om larver ser ut så det betyder att du har öronvivel och den här bra text som kan hjälpa dig :

by Bionema.
Inga kommentarer ännu

Oj vilken succe, nematoder mot öronvivel har blivit en storsäljare. Vi var så glada att kunna introducera denna nematod förra våren då det har saknats ett giftfritt effektivt sätt att bekämpa dessa vivlar. Försäljningen har överträffar alla våra förväntningar och vi förstår att många har haft stora problem. Vine Weevil Killer innehåller en nematod som hittats naturligt i Sverige och den är aktiv redan från + 5 grader vilket är ett stort plus då viveln också är tidigt igång. När marktemperaturen är över 13 grader kan vi rekommendera Chafer Grub killer om man vill behandla större ytor än 12 kvm, vi bara kan erbjuda Vine Weevil killer i den lilla förpackningen. Jag vill även rekommendera er att läsa RST:s fina kunskapsblad, länk här nedan

OBs

Nematoder är bästa fiender mot larver,

H:Bassam
Gossen Ruda
Larverna av öronviveln håller till nere i marken och kryper definitivt inte omkring på jordgubbarna, och inte är de håriga heller. Jag vet dock inte vad det är för larver på jurdgubbarna, behöver nog se en bra bild eller ha en i handen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon