Eva i Skåne
Jag har en del pelargonsticklingar som jag köpte för ca en månad sedan. De flesta är låga och verkar komma med flera skott nere vid, men Mårbackan som är stor och kraftig har blivit ca 15 cm och bara växt rakt upp. Det syns inte tillstymelse till skott i något bladveck. Om jag ska toppa den - hur högt/ lågt ska det vara?
Åsa K, zon 1
wink.gif

Jag hade toppat den 2-3 pladpar nerifrån, då får du ytterligar en stickling!
Mårbacka skall vara knubbig.
lolo
Precis! Toppar du den kommer det att växa fram nya skott från klykan eller vad det heter. Den förgrenar sig alltså av sig själv!
/ANn-Louise
vickeva
CITAT (Eva i Skåne @ 26-02-2004, 21:46)
Jag har en del pelargonsticklingar som jag köpte för ca en månad sedan. De flesta är låga och verkar komma med flera skott nere vid, men Mårbackan som är stor och kraftig har blivit ca 15 cm och bara växt rakt upp. Det syns inte tillstymelse till skott i något bladveck. Om jag ska toppa den - hur högt/ lågt ska det vara?

Hej
Jag skulle så gärna vilja ha Mårbacka, mina har dött under vintern... Alla blev helt svartluddiga sad.gif. Var får man tag i Mårbackastickningar??
nilla
Mårbacka kan bli jättefin uppstammad. Då ska du vänta med att toppa den tills den blivit så hög som den framtida stammen ska vara. Efter det får du knipsa lite då och då för att få en tät och fin krona. Mårbackor kan ränna iväg rejält på höjden.

CITAT
Var får man tag i Mårbackastickningar??

Rockdala m.fl har säkert - annars har den blivit vanligare senaste åren. Man brukar kunna hitta fullvuxna fina plantor framåt sommarn på de lite större blomsteraffärerna och handelsträdgårdar.

Gunilla
ordsnoken
CITAT (vickeva @ 27-02-2004, 15:27)
Jag skulle så gärna vilja ha Mårbacka, mina har dött under vintern... Alla blev helt svartluddiga sad.gif. Var får man tag i Mårbackastickningar??

Hej!
Jag köpte ett dussin på det som numera heter Plantagen, i mitt fall vid Bergianska i Stockholm. Nio kronor styck - men dom var väldigt fina, täta och med flera "grenar".
mvh Ann
lolo
Hej Ann! Ska på orkideutställning på lördagen den 13 mars i Stockholm - vet du om stället du pratar ligger nära Bergianska Trädgården, där orkideutställningen äger rum? Finns det andra närliggande ställen för en växtfantast under en och samma lördag? Tacksam för tips från en undrande norrlänning!
/Ann-Louise i Lycksele
Zanna
CITAT (lolo @ 01-03-2004, 10:39)
Hej Ann! Ska på orkideutställning på lördagen den 13 mars i Stockholm - vet du om stället du pratar ligger nära Bergianska Trädgården, där orkideutställningen äger rum? Finns det andra närliggande ställen för en växtfantast under en och samma lördag? Tacksam för tips från en undrande norrlänning!
/Ann-Louise i Lycksele

Bergianska trädgården och växthuset har samma parkering så du kan inte missa växthuset (om du inte kommer nerifrån vattnet). Ett tips om du har några timmar på dig är att ta med pic-nic och gå runt hela eller del av Brunnsviken (som Bergianska ligger bredvid), det är en härlig promenad som tar ca 2,5-3 timmar i maklig takt. På andra sidan Brunnsviken ligger ju Hagaparken, där är det också härligt att promenra. På sommaren går det en turbåt som man kan åka runt med, kostade för några år sedan ca 15 kr (!)

I närheten ligger en handelsträdgård som jag inte vet vad den heter (del av Ulriksdalsparken, man ser den från Bergshamraleden som går mellan E4-an och E18) och Ulriksdals Slottsträdgård (som Bosse Rappne har), särskilt slottsträdgården är härlig att vara på om sommaren, man kan plocka blommor och betala efter vikt och han har mycket krukor och självklart växter + café. Slottsträdgården kan var lite knepig att hitta till men det är ju bara att fråga sig fram (man åker in vid Scandic Hotel Järva Krog som ligger vid E4-an, svänger "runt" hotellet förbi Jaguars försäljningsställe och fortsätter under E4-an, sedan borde du se skyltarna). Sen finns ju också Ulriksdals Slott i närheten.

Söder om stan ligger Zetas handelsträdgård som också är väldigt fin. Den ligger nästan vid "stora" IKEA i Kungens Kurva (Skärholmen).

Ha en trevlig resa till Stockholm! Bergianska är underbart.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon