Hej!
Behöver hjälp från Er!!
Jag har en betongmur motsv som jag vill ska kläs in i grönska! Muren står mellan carporten och altanen så det är en plats vi ofta vistas vid och ser!
På första bilden ser ni en långsida, där det är planterat en rhoded-rad och den sidan har sol tidig fm, ovanför dem, intill muren har jag planterat klätterhortensia som jag är väldigt förtjust i! Blir nog ett bra halvskuggigt läge för den! Tar något år, men sen kommer den nog i full fart!
Utmaningen är då den andra delen av muren som följer trappen, jag vill inte ha krukor som står på trappen utan funderar på att gräva ner några slags stora "lådor" i gruset och fylla upp med jord. Ser framför mig att växten väller över kanten och ner på betongblocket (hela vägen blir nog svårt) Dvs att den klättrar "neråt" med lite handpåläggning?! Funderade också på vanliga balkonblomsterlådor men njaaaeee..
Hur får jag till detta snyggt? Vad tror ni om att "välla över kanten och ner" samt vilken växt kan vara lämplig? Det lilla gröna som är där nu i blomlådan är Humle, mest för att visualisera lite för mig själv. Det är ett söderläge, men solen kommer bara tidig fm ( till ca 10.00) och kväll (18.00) en liten stund. Bor i zon 3 (Skövde) Inget krav på blommor, men växten får inte vara giftig!
Tack på förhand! Mvh Linda
[attachment=62447:bild_3.jpg]
[attachment=62448:bild_1.jpg]