Lindforsbo
05-07-2011, 21:19
Hej; Jag är en ny medlem och har en del frågor angående jordnöts odling. Jag fick 2 plantor av min dotter som vi skulle ha i vårt nya växthus. Jag tror hon köpte dom på Blomsterlandet i Karlstad (eller någon annan butik). Jag såg att det var någon som undrade vart det fanns att köpa. När jag fick dom så var dom ett par cm höga men nu är dom mellan 15 och 20 cm. Jag har googlat en del angående odling av nötterna som inte är nötter egentligen utan en baljväxt. På en del sidor så står det att man skall pollinera dom och på andra står det att dom är själv pollinerande. Vad är rätt? Eller finns det olika sorter. Jag misstänker att dom som odlar jordnötter i storskala inte är ute och pollinerar. Sedan undrar jag hur länge dom blommar innan dom viker sig ned och söker sig till jorden där dom skall bli en "nöt". För tillfället så har jag bara fått 2 blommor på den ena plantan men dom blommade ett par dagar sedan vissnade dom. Det blev ett långt brev men jag hoppas att jag får något svar.
Jag hade en jordnötsplanta för några år sedan, kommer inte ihåg hur länge de blommade, men jag är ganska säker på att de inte behöver pollineras..
Jag fick några jordnötter från den plantan, men pollinerade inte, utan hade den mer som prydnad.