|
ingrid fuxwall
05-07-2011, 23:10
Nu ligger hon på blåstjärnarn och jag hoppas verkligen att hon överlever
Biggan_
05-07-2011, 23:24
CITAT (ingrid fuxwall @ 06-07-2011, 00:10)  Nu ligger hon på blåstjärnarn och jag hoppas verkligen att hon överlever Men snälla nån, vad otäckt! Förstår att du är jätteorolig, stackars dej!
Oj då så tråkigt:( men det sägs att flesta hundar klarar ett ormbett om de inte får det i hals eller mun ,förstår din oro och håller tummarna för att allt går bra för din hund .
Överbölingen
05-07-2011, 23:26
Har du en större hund så bör det inte vara några problem. Är hunden liten kan det vara lite mer besvärligt. En typ stövare klarar ett ormbett på egen hand och en veckas konvalecens. Ett jordgetingbo tror jag (vet ej) borde vara värre.
Åh, Ingrid ! Vilken jobbig natt du har framför dej ! Tänker på dej och vovven ! Hoppas det går bra !
 Oroligt!!! Men hon är ju på bästa stället. Håller tummar och tassar hos familjen marsvin. Känner flera ormbitna djur som överlevt, katter, hundar och hästar! Kompisen har tabletter i fickan jämt, bor på klipphällar fulla med huggorm.
Vi har haft två ormbitna hundar, en pointer och en cockerspaniel, och bägge klarade sig. Det är nog ganska sällan hundar dör av huggormsbett, men det är förstås klen tröst om det visar sig att man råkar ha en känslig hund.
Usch så tråkigt, hoppas att allt kommer att gå bra!!
Myosotis
06-07-2011, 08:00
 Den klarar sig säkert. Jag kände en mops som blev ormbiten, han överlevde.
*Stintan*
06-07-2011, 08:03
Fy va jobbigt hoppas verkligen att det går bra med vovven
Eva i Skåne
06-07-2011, 08:37
Stackars er  . Hoppas det slutar lyckligt!
Anki på Öland
06-07-2011, 08:45
Hoppas det går bra! Fick 2 av mina ormbitna förra våren av en huggis som bestämt sig för att snedda över min tomt, båda i nosen men ingen behövde sjukhusvård, bara kortison och antibiotika.
 Hoppas allt går bra. Håller tummarna.
Gunilla T
06-07-2011, 11:39
.....jag med.....
CITAT (ingrid fuxwall @ 06-07-2011, 00:10)  Nu ligger hon på blåstjärnarn och jag hoppas verkligen att hon överlever Nej vad hemskt  Men var det en giftig orm? Håller tummarna!
anne-li i olofstorp
06-07-2011, 15:00
Stackars er! Jag håller verkligen tummarna och tänker på dig!!!!
Meriona
06-07-2011, 18:38
Xera-vännen, jag hoppas att du fått åka hem till matte nu och att faran är över!  Det skiftar ju så oerhört hur mycket gift en huggorm ger ifrån sig, det är väldigt olika hur sjuk man blir.
ingrid fuxwall
06-07-2011, 20:44
Xera är hemma igen - de orkade inte ha kvar henne; )) Det finns hundar som skäller, de som yrlar och så de som pratar och till de sistnämnda hör Xera och hon pratade sig ur buren på Blåstjärnan - de orkade inte ha kvar henne.
Hon är fortfarande väldigt medtagen och står på staka smärtsillande tabletter men självfallet överlever hon, har mina tidigare ormbitna hundar gjort men just nu blev det lite för mycket för mig med alla andra dödsfall så jag tappade fotfästet i går kväll och såg allt väldigt svart - tack för er medkänsla. Xera lyfter på huvudet och hälsar till Er
Eva i Skåne
06-07-2011, 20:59
Skönt att läsa att hon är hemma igen
Anki på Öland
06-07-2011, 21:03
Skönt att höra!!
Anna-Karin Lundberg
07-07-2011, 07:15
Min hund blev också ormbiten, i ansiktet. Ilfart till närmsta veterinär eftersom hon var dräktig! När hon var under kontroll flyttades hon till Södra Djursjukhuset i Stockholm och fick ligga kvar. Ingen kunde säga hur det skulle gå för valparna i magen. Eftersom hon fort kom till veterinär så var det aldrig fara för hennes liv, men skador kunde hon ändå få, det är olika för varje hund. Efter två veckor var det återbesök med blodprovstagning, lever, njurar och hjärta hade klarat sig bra, skönt.
Nu ska valparna födas imorgon eller övermorgon, det är olidligt spännande och nervöst. Enligt min husveterinär så ska valparna klara sig, eftersom mamman tar smällen med giftet. Risken var missfall efter chocken av bettet, men det har hon ju inte fått. Vi får se, det vore förfärligt om det föds valpar som inte är OK.
Till saken hör att den här kullen är en kull "utöver det vanliga", tiken (som har en speciell och värdefull blodslinje) har parats utomlands med en gammal hane (noga utvald) och att vi ens kom dit var ett mirakel. Händer nåt med valparna så är det inte "synd, bara att para igen". Händer det något så blir det ingen mer chans, av flera olika anledningar. Klart att det är viktigast att hon klarar sig bra, men ibland är det mer än EN hunds liv som står på spel.
anne-li i olofstorp
07-07-2011, 07:29
Så skönt att höra! Tror säkert att hon tjatade sig hem! Ville ju till dig så klart! Pussa på henne från mig!
Anki på Öland
07-07-2011, 08:25
CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 07-07-2011, 08:15)  Min hund blev också ormbiten, i ansiktet. Ilfart till närmsta veterinär eftersom hon var dräktig! När hon var under kontroll flyttades hon till Södra Djursjukhuset i Stockholm och fick ligga kvar. Ingen kunde säga hur det skulle gå för valparna i magen. Eftersom hon fort kom till veterinär så var det aldrig fara för hennes liv, men skador kunde hon ändå få, det är olika för varje hund. Efter två veckor var det återbesök med blodprovstagning, lever, njurar och hjärta hade klarat sig bra, skönt.
Nu ska valparna födas imorgon eller övermorgon, det är olidligt spännande och nervöst. Enligt min husveterinär så ska valparna klara sig, eftersom mamman tar smällen med giftet. Risken var missfall efter chocken av bettet, men det har hon ju inte fått. Vi får se, det vore förfärligt om det föds valpar som inte är OK.
Till saken hör att den här kullen är en kull "utöver det vanliga", tiken (som har en speciell och värdefull blodslinje) har parats utomlands med en gammal hane (noga utvald) och att vi ens kom dit var ett mirakel. Händer nåt med valparna så är det inte "synd, bara att para igen". Händer det något så blir det ingen mer chans, av flera olika anledningar. Klart att det är viktigast att hon klarar sig bra, men ibland är det mer än EN hunds liv som står på spel. Spännande, hoppas det går bra med dina valpar!!
Meriona
07-07-2011, 08:52
Härligt att hon är hemma!  Hoppas att hon fortsätter att pigga på sig snabbt!
kerstin z5-6
07-07-2011, 09:53
Så skönt att det gick bra!!!!
Överbölingen
07-07-2011, 11:15
Hoppas på en presentation efter nedkomsten. Härligt att hon klarade det.
Skönt att hon är hemma igen!  Hoppas hon blir helt återställd snart!
ingrid fuxwall
07-07-2011, 18:33
CITAT (anne-li i olofstorp @ 07-07-2011, 08:29)  Så skönt att höra! Tror säkert att hon tjatade sig hem! Ville ju till dig så klart! Pussa på henne från mig! Du har ju träffat henne så du har kanske hört hur högt Xera kan prata. Men den som nog blev gladast är katten som verkligen njuter av att ha henne hemma igen CITAT (Överbölingen @ 07-07-2011, 12:15)  Hoppas på en presentation efter nedkomsten. Härligt att hon klarade det. Vill också gärna veta mer om hur det gick med valpningen CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 07-07-2011, 08:15)  Min hund blev också ormbiten, i ansiktet. Ilfart till närmsta veterinär eftersom hon var dräktig! När hon var under kontroll flyttades hon till Södra Djursjukhuset i Stockholm och fick ligga kvar. Ingen kunde säga hur det skulle gå för valparna i magen. Eftersom hon fort kom till veterinär så var det aldrig fara för hennes liv, men skador kunde hon ändå få, det är olika för varje hund. Efter två veckor var det återbesök med blodprovstagning, lever, njurar och hjärta hade klarat sig bra, skönt.
Till saken hör att den här kullen är en kull "utöver det vanliga", tiken (som har en speciell och värdefull blodslinje) har parats utomlands med en gammal hane (noga utvald) och att vi ens kom dit var ett mirakel. Händer nåt med valparna så är det inte "synd, bara att para igen". Händer det något så blir det ingen mer chans, av flera olika anledningar. Klart att det är viktigast att hon klarar sig bra, men ibland är det mer än EN hunds liv som står på spel. Självfallet är det alltid hemskt om det föds varelser som inte är ok. Du får gärna berätta vad det är för underverk som ska komma till välden och varför de är så unika - är inte alla valpar/barn eller ungar det?
kerstin z5-6
07-07-2011, 19:31
moderkakan är barriär för det mesta av alla sorts gifter hoppas nedkomsten går bra
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|