En fråga till er som är lite duktigare på att sköta olivträd än vad jag är! Jag har sett att Hemköp rear ut olivträd som är dryga metern höga för en hundring, de har stått utan dagsljus i ungefär en vecka skulle jag tro i vanlig butiksmiljö och har tappat rejält med blad men ser inte ut att ha någon ohyra, bara ljusbrist och kanske lite torka. Grenarna är inte döda
Normalt sett skulle jag inte köpa misskötta växter men välvuxna olivträd är inte billiga direkt så min fråga är egentligen om ni tror att det är någon idé att köpa ett och sedan ta hand om det. Helt enkelt försöka göra ett kap.
En bra idé eller bortkastade pengar?
Hej
Buttiken har inte tid att skötsel blommor så bra , på grund att de tycker säljer dem snabb, så som händer med mig vi sålde Pelargonen en styck på 30 kronor på grund att sista blir dåliga utan knoppar vi miniskar priser till 5 kronor , själv jag köpte 6 stycken lägga dem i balkongen med regn ock lite vatten från mig med lite lösning gödsel efter två veckor ,de blir mycket fina med många knoppar , så du är duktig om du köper dem.
Obs
Vi sålde mera än 1000 styckar på 5 kronor styck istället för att kasta dem , vå sålde alla på två dagar för att kunder vet hur de kan behandla dem.
H:Bassam
Alexander-VG-zon3
06-07-2011, 08:26
Lever grenarna så lever oliven, jag har med köpt sådana oliver, och dom tar sig oftast, men blir kanske inte så fina först. Man får ibland klippa in mycket dött och sedan vänta på nya blad, det är inte säkert att den blommar på ett bra tag (om man måste klippa ner den). Annars vattna och sätt den ute i ett soligt läge, och sedan sköt den som en oliv. Ge lite näring nu men inte senare än juni-juli. Sen till nästa vår-försommar kan den planteras om i ny jord (lucker, kalkrik och näringsrikjord) och ev större kruka. Försök få veck leran.
DalaMyran
12-04-2012, 10:22
CITAT (flaxss @ 06-07-2011, 09:26)

Sen till nästa vår-försommar kan den planteras om i ny jord (lucker, kalkrik och näringsrikjord) och ev större kruka. Försök få veck leran.
Jag köpte ett Olivträd på Blomsterlandet i går och jag blev tipsad om att spara lerklumpen och plantera i större kruka med Medelhavsjord runtikring.
Den tappade lite blad men hoppas att det tar sig. Trädet får bo i svala bastun några månader innan den får komma ut på verandan.
Hoppas att jag lyckas :-)
Alexander-VG-zon3
12-04-2012, 11:24
Leran är inte bra, den är för kompakt och för syrefattig. Medelhavsjord behöver du inte lägga pengar på. Det funkar med vanlig planteringsjord (som oftast är kalkad och gödslad). Vill man kan man blanda upp extra med leca.
Leran i jorden är bättre som granulat, inte som en kompakt klump runt rötterna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.