laban75
06-07-2011, 07:53
Vi har en ek som ser väldigt sjuk ut. Bladen börjar bli gråa och vita och den börjar tappa blad redan nu (tidig juli).
Jag har inte tittat närmare på bladen än, men jag har för mig att jag sett något väv-liknande på bladen förut, som tät spindelväv. Är det här något vanligt? Är det något jag kan göra?
Vi beskärde trädkronan i höstas och den kan ha blivit försvagad av det förstås.
Gossen Ruda
06-07-2011, 08:58
CITAT (laban75 @ 06-07-2011, 08:53)

Vi har en ek som ser väldigt sjuk ut. Bladen börjar bli gråa och vita och den börjar tappa blad redan nu (tidig juli).
Jag har inte tittat närmare på bladen än, men jag har för mig att jag sett något väv-liknande på bladen förut, som tät spindelväv. Är det här något vanligt? Är det något jag kan göra?
Vi beskärde trädkronan i höstas och den kan ha blivit försvagad av det förstås.
Det är troligen blåsminor av en insekt. Inga problem med trädet.
Huggorm
06-07-2011, 16:47
Ekar som inte mår helt bra drabbas annars ibland av mjöldagg, men det är ju lätt att konstatera vad det är genom att kolla närmare på löven
laban75
07-07-2011, 08:57
Ja jag tog en närmare titt igår, och det är nog mjöldagg som du säger. Ett vitt "pulver" på bladen. Kan man göra något på en stor ek (liten för att vara ek men för stor för att t.ex. bespruta på något sätt)?
Huggorm
07-07-2011, 15:30
Jag vet inte om man kan göra något åt mjöldaggen. Jag har haft rätt mycket på ekslyet runt stugan vissa år, men de kommer igen året efter fullständigt friska. Skador samt fuktigt väder gör ekar känsliga för mjöldagg.
Gartner50
10-07-2011, 22:27
Kan vara ett larvangrepp, kommer i såfall en ny omgång friska blad under året.
Hej!
Jag tror inte det är mjöldagg även om det säkert ser ut så på håll.
Läs i den här tråden så tror jag du hittar svaret:
http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=1...p;#entry1417707 Helén
laban75
11-07-2011, 13:15
Nja det liknar mer mjöldagg på våran ek. Det är inte den där spindelvävsliknande hinnan utan ser snarare ut som frost, eller kanske som mjäll

Säkert har trädet blivit försvagat av att vi trimmat ner kronan lite i höstas. Det växer så nära huset och därför vill vi inte låta det bli för stort, samtidigt som vi vill ha det kvar.
Om det inte är någon fara så får vi helt enkelt leva med en lite tilltufsad ek i sommar och förhoppningsvis se en frisk ek nästa år igen.
Hej
Det är bra med svamp sjukdom att man ta bort skadad delar och bränna dem plus man kan spreja på svamp medel som innehåller svavel liksom ( Cumulus )
H:Bassam
Hej
Det är bra med svamp sjukdom att man ta bort skadad delar och bränna dem plus man kan spreja på svamp medel som innehåller svavel liksom ( Cumulus )
H:Bassam
Jag har haft samma sak med en av mina stora ekar som står precis på tomtgränsen. När marken bakom mig styckades av i två tomter och det grävdes alldeles precis på gränsen fick den här eken stryk genom att grävskopan skadade rötterna på den (mycket berg just här). I år, hittills, så har den INTE fått mjöldagg så det är bara att hoppas att den håller på att reparera sig själv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.