Full version: Samlare eller estet?
batski
Vilken typ tillhör ni vad gäller krukväxter? Samlaren som vill ha så många fina arter som möjligt? Eller esteten som gärna vill skapa en vacker helhet med flera plantor av samma art, men som ju oftast innebär färre arter?

Jag är nog både och, vilket tyvärr inte funkar så bra när man har begränsat med utrymme. Det finns ju så många fina och coola växtarter som man kan ha hemma, så jag får inte plats med alla de arter som jag gärna hade velat ha. Detta brukar resultera i att man har en enda planta av varje art, vilket kan se lite plottrigt ut.

Så nu funderar jag på att hålla mig till ett relativt begränsat antal arter och välja ut en eller 2 arter som jag har flera plantor av, men oj vad svårt det är att välja bort... Blomstervagga ska jag nog föröka och ha i flera krukor. Och kanske även nån peperomia-art.

Någon mer som har samma i-landsproblem?
Eva i Skåne
Jag blandar friskt och krukorna står tätt, ibland i dubbla rader.
Visst är det stilrent när man kommer hem till nån som i varje fönster har bara en snygg kruka med en vacker växt i, men det skulle jag aldrig klara. Jag är inte heller sån att jag skulle vilja ha bara en typ i fönstren (även om jag är pelargonsamlare, men dom står aldrig inne i fönstren)
Jag kan knappt ens kasta det som blivit fult, finns det liv finns det hopp... och nåt kan ju stå bakom gardinen shy.gif
batski
Åh nej, bara en art per fönster vill jag inte ha. Visserligen stilrent, men inte min kopp (och dessutom skulle det innebära att jag bara skulle kunna ha 3 olika arter typ tongue.gif). Däremot tycker jag att om man har flera av samma art bland de udda så ser det mer harmoniskt ut på nåt sätt.
Woodii
Något mittemellan... Vill inte ha de där jättefulla fönstren med en massa halvfula växter (oblommande phalaenopsis, sticklingar som inte växer, 7 st små-ampelliljor för att jag inte kan med att kasta något rotat skott... Har haft det så.) Samtidigt tycker jag det finns många roliga växter som jag gärna vill ha, och det är sällan jag har mer än en av samma sort.

Nu har jag snygg-växter (de som för tillfället blommar och andra extra snygga) i de rum som gäster ser mest, kök, matsal och vardagsrum. Fula växter får stå i rum där de inte syns så mycket. Försöker få till lite röda trådar i fönstren ändå, som liknande eller färgmatchade krukor eller teman, t ex ormbunksfönster, suckulentfönster, gullrankehylla och köttätarfönster.
batski
Ja precis, det är just de röda trådarna - en viss harmoni - som jag känner är viktigt att skapa. För mig iaf.
Fotograf Johanna
Både och!

Lyckligtvis har jag ett tvådelat hus. En del av huset är galleri och där vill jag hålla det enkelt och stilrent. Vita gardiner, vita krukor och likadana växter i alla fönster; förra året murgröna och i år fredskalla. Jag vill ju att det ska vara ombonat men att besökarna ska rikta sin uppmärksamhet mot tavlorna.

I bostadsdelen däremot är det lite blandat i fönstren. Det finns ju så mycket som är fint. Även en del som inte är fint måste få plats någonstans; byttor med sådder och sånt. Men jag försöker också ha de snyggaste i vardagsrum och kök.

Nu har jag emellertid drabbats av pelargonbacillen och har idag planterat 22 sticklingar i krukor, så nu vet jag inte hur jag ska få plats med allting. Kanske blir det pelargonutställning tillsammans med fotoutställningarna i framtiden...
Alexander-VG-zon3
Jag är nog mer av samlare, och bryr mig inte alls hur det ser ut inne, och har oftast bara en art av varje istället för flera. Jag trycker in så mycket det går inne på vintern i en salig röra. När allt tas ut försöker jag få mer ordning.
evaisa
De flesta vet väl att jag är samlare, hundratals sansevieria trängs i mina fönster, fem gasteria, en aloe och en bilbergia är undantagen.

Snyggt? Hm. Jag försöker ha dom i snygga krukor och på snygga bord.

Men mitt hem är min egensinniga borg. Här bor jag eller är det sansevieriorna? Jag trivs - å de är ju huvudsaken ;-)

Just nu är det en som blommar och en annan som har knopp. Annars är det gröna blad i stor variation, korta långa breda smala, vassa eller trubbiga.

Å jag tror att även blommorna trivs!
Emily
Jag är nog en kombo. Har en del olika växter, men har t ex fredskalla i både sovrummet och vardagsrummet.

Just nu är det mest gröna växter, men jag försöker smyga in lite ev blommande växter också. Till mitt röd-svart-vita sovrummet står 3st röda ökenrosor på tillväxt, till köket (i grönt och gult) önskar jag mig en gul klivia och har precis börjat fundera på om jag inte ska ha en blå passionsblomma i mitt turkosa vardagsrum.

Tänker inte så mycket på att tex bladformer ska matcha utan försöker mer tänka på att ha växter i olika höjder för att få en bra balans.
Anneth
Jag har försökt inrikta mig på en eller max ett par arter och så de varianter som finns inom dessa men det är ju helt omöjligt,
Så nu börjar det bli en salig blandning med växter här hemma, Men de flesta är blommande, om man nu har tur att dom vill blomma, smile.gif)

Det jag har är Saintpaulior och Hoyor, det var dom jag skulle ha ifrån början, och bara dom men nu har det ramlat in Orkidéer, Epiphyllum, lite andra kaktusar, Clivia, flera Gessar som tex Kohleria & Streppar.

Jag hade en fin Hibiskus ett tag och men den fick tyvärr inte vara ifred för en av mina katter, Jag försökte med allt men denna katt lyckades alltid ta sig till just denna Hibiskus så det här med Hibiskus har jag helt lagt på hyllan, och tur är väll kanske det för man kan ju inte ha allt även om man skulle vilja det.
Jag har några gamla Svärmorstungor också, dom är rätt så fula men när dom blommar och det doftar underbart så är dom rätt så okey ändå..
Ja just ja även ett par pelargoner har hittat hit igen,,

Inom dessa växter som jag har finns det massor med olika sorter att välja bland, bara att frossa om man känner för det, smile.gif Och hur ser det ut här hemma, Ja det är väldigt blommigt & en del djur men jag trivs i mitt lilla kaos kan man säga, smile.gif)
batski
Ja det viktiga är ju att man trivs med hur det ser ut smile.gif
Malva15
Jag bor i en liten lägenhet och har begränsat med utrymme vilket vållar mig stora bekymmer eftersom jag både är artsamlare och vill vara estet. Jag försöker övertala mig själv om att jag har en trädgård i mina fönster och då försonas jag lite med alla växter som står och trängs på fönsterbrädan... rolleyes.gif Inomhusträdgård låter liksom lite bättre...
evaisa
[attachment=62888:matema_006.JPG]

För en gångs skull går samlarmanin åt det estetiska hållet. Trots att blomman ännu inte slagit ut är den otroligt häftig. Det är en svärmorstunga som är så ny att den ännu inte har namn utan nummer ES21805. Eftersom den är infångad i Matema i Tanzania så kallas den även för Matema.

Blomstjälken är 35 cm, de enskilda blommorna 6 cm.

Anneth
Vilken häftig blomma din Svärmorstunga har, vet du om den kommer att dofta gott så där som den vanliga Svärmorstungan gör? Jag har inte tänkt så mycket på att det kan finnas flera olika, jag har några utav en gammal sort som min mamma hade förr & sedan hade jag några sådana där, hmm vad heter dom nu igen, bandrosett eller ngt sånt, smile.gif)
batski
CITAT (Malva15 @ 17-07-2011, 09:11) *
Jag bor i en liten lägenhet och har begränsat med utrymme vilket vållar mig stora bekymmer eftersom jag både är artsamlare och vill vara estet. Jag försöker övertala mig själv om att jag har en trädgård i mina fönster och då försonas jag lite med alla växter som står och trängs på fönsterbrädan... rolleyes.gif Inomhusträdgård låter liksom lite bättre...

Haha inomhusträdgård låter fint tongue.gif
evaisa
Anneth, vilken kväll som helst hoppas jag få veta hur den doftar! Doften blir svår att fånga men en ny bild kan jag utlova!

batski
evaisa: Spännande! Och vad roligt att den blommar smile.gif Du får gärna lägga upp en bild till sen när blomman slagit ut tongue.gif
varghem
Jag är helt klart samlare... hoyor i överflöd i varje fönster. Alla är dom olika i blommor och blad så det blir ju inget enformigt.
batski
Satt och tittade på mina växter och insåg att samlaren i mig faktiskt har ett övertag över esteten tongue.gif Iaf så länge jag inte har massor med utrymme.
Tiana
Jag samlare, sambon estet. Hade jag fått välja hade jag bott i en djungel blush.gif
batski
CITAT (Tiana @ 19-07-2011, 19:19) *
Jag samlare, sambon estet. Hade jag fått välja hade jag bott i en djungel blush.gif

Hur löser ni det? *nyfiken* Men en djungel är väl mer åt estet-hållet med en massa plantor av samma art... tongue.gif
Tiana
Vi kompromissar helt enkelt. Så länge jag begränsar mig får jag fylla fönstren med vad jag vill, men mer än så får jag inte ha biggrin.gif Ett undantag är min tomatplanta som står på golvet, den växte ur fönstret...
batski
Bra att det funkar smile.gif Det viktiga är ju att båda känner sig tillräckligt nöjda.

Hade gärna velat ha utrymme att skapa lite olika växtmiljöer med stenar och döda grenar, kring vilka man samplanterar olika arter i olika höjder som trivs under samma förhållanden. Små djungel/stäpp/klipp-miljöer. Ljusa hörn funkar nog bäst för sånt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon