Full version: Plantera om Svartöga
Ixxie
Jag provade på att så ett par frön från blomman Svartöga i början av juni.

Så här ser de ut nu:

[attachment=62470:IMG_2748___Kopia.JPG]

När ska jag plantera om dem till riktiga krukor?
Eva i Skåne
Storleken ser bra ut för omplantering tycker jag.
Dom kommer behöva nåt stöd att klättra på när dom växer, en båge eller nåt du själv snor ihopa av ståltråd t ex.
Ixxie
Så du tror att båda kan klara en omplantering nu? smile.gif

Jadå, det vet jag! Jag ska skaffa en spaljé eller liknande.
Jag har sett fina från Ikea, tror du de funkar?
Socker heter de och finns i några olika färger.
Eva i Skåne
Jag tror det blir bra med omplantering av båda. Har inte sett Ikeas spalje, men bara de får stöd blir det säkert bra. Lycka till smile.gif
Ixxie
Jag har köpt mig en spaljé från Ikea nu (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60177114).
Omkretsen längst ner är ungefär 17 cm i diameter och det verkar som att man sticker ner spaljén i jorden.
Funkar det att plantera om den lilla svartögeväxten i en sån stor kruka eller kommer den att dö?
Får båda plats i samma kruka när den är så stor eller ska jag plantera dem i varsin kruka?

Eva i Skåne
Nu har jag kollat in spaljén. Bra pris och kul färger smile.gif
Jag hade satt båda plantorna tillsammans eftersom du får använda en ganska stor kruka.
Vänta gärna nån vecka att plantera om i en så pass stor kruka. Det går nog bra nu också, men är lite svårt att vattna lagom i en stor kruka, tycker jag. Dom växer ganska fort nu och när det börjar växa ut "lianer" är det bra om dom står vi spaljén.

Lycka till biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon