Ingela_67
Har alltid tyckt om Saint Paulior men aldrig lyckats särskilt bra med dem. Igår kunde jag inte motstå frestelsen att köpa några nya ex som fanns i en butik , men hur ska jag sköta om dem för att lyckas få de att trivas?
Ska jag plantera om dem i större kruka på en gång?
Vad vill de ha för jord, ska jag blanda ut jorden med perlite el dyl?
Vatten, avhärdat eller inte?
Ja, allmänna skötselråd helt enkelt.
Någon som kan hjälpa mig?
// Ingela.
Unn
Jag hakar på din fråga om du ursäktar, Ingela!
Såg några helt underbara här om dagen som jag (faktiskt) motstod.
Har heller aldrig lyckats!
Föga uppmuntrande läste jag i en krukväxtbok jag inte längre hittar, att saint paulan är en utmärkt indikatorväxt för människan. De rätta förhållandena för saint paulan är också den optimala livsmiljön för människan (värme, ljus, luftfuktighet etc.) eftersom vi har samma ursprungsställe på jorden...
Misstänker att det innebär att vi alla borde emigrera till ekvatorn...
Unn / i ett skåne med polarklimat
Ingela_67
Jodå, du är ursäktad Unn. Men skåne ett polarklimat? wink.gif Jag bor 150 mil norrut landet och vad hör jag till för klimat då ? Haha...nä, skämt och sido..vi drar till ekvatorn. biggrin.gif

// Ingela.
lolo
laugh.gif laugh.gif Haha, den var rolig! Emigrera till ekvatorn! Skämt åsido, är det verkligen så, kanske? Det sägs ju att vi människor härstammar från apan och från Afrika, där ju ekvatorn går igenom. Själv trivs jag inte om det är hög luftfuktighet och ständigt varmt och det gör ju många människor inte heller. Vid ekvatorn är ju dag o natt lika långa och temperaturskillnaderna rätt stora. Där växer visserligen inte mycket växter jämfört med andra delar av världen, men det är en annan historia! tongue.gif /Ann-Louise
Maria i Helsingborg
Om jag gör rätt eller inte vet jag inte men mina trivs.....
Jag låter dem aldrig torka ut helt och vattnar dem ALLTID underifrån (fjuniga blad skyr väta) annars så misssköter jag dem precis som våra övrika krukväxter och det har de funnit sig väl med. Planteras om, gör de en gång om året då jag också tjuvar blad (för förökning) som sticker för långt ut......
Jag tror inte de ska ha FÖR mycket sol och värme bara. Mina exemplar har - med min (miss)skötsel trivts bäst i norr- och österläge.

Om detta hjälpe eller skälpte vet jag inte wink.gif

Lycka till med de nya!
Ingela_67
Jag gillar inte heller ekvatorn (tror jag) men med tanke på värme och hög luftighet. Det får va måtta med allt. smile.gif Men ekvatorn känns ändå bättre med tanke på mitt polariserade området...är så less på snö...mera snö och ännu mera snööööööööööööööööö. sad.gif

Längtar verkligen efter en fin svensk sommar med värme och sol biggrin.gif

Tack för dina råd Maria, ska testa dina råd får vi se om jag lyckas.

// Ingela.
Unn
Tja..ok då Ingela. Allt är relativt! 150 mil norrut är värre. Jag härstammar därifrån så jag vet hur det är...! Men nu har snön legat över de skånska vidderna i TRE hela dagar. (Hallå??? Det var ju vår förra veckan?? sleep.gif ) Jag börjar bli _riktigt_ trött på det nu.
*Tänker intensivt*...Enda fördelen jag kan komma på är att jag nu kan följa sårådet "ställ ut krukan i snön", till punkt och pricka smile.gif
U
rutis
Jag har mina saint paulior i ett norrfönster. De är ganska illa behandlade, men verkar trivas bra. De torkar ut tills jorden är som fnöske, då är jag där å ger dem en liten droppe i krukan. Sällan så ofta. När de blir dammiga å fula så duschar jag dem. För att slippa få fula fläckar får de stå kvar i badkaret över natten, tills bladen har torkat. De brukar blomma, men bara när de fått haft det riktigt torrt och trist en längre tid. Detta är säkert inte alls som man ska göra enligt regelboken. Men detta funkar hemma hos mig. wacko.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Saintpaulia ska ha lucker, porös och väldränerad jord gärna med grövre sand, perlit eller små lecakulor i. De avskyr blöt och tung jord och den där krukjorden som de har när man köper dem, som egentligen är rena torven brukar de inte gilla speciellt mycket. Saintpaulia ska torka upp lätt mellan vattningarna. De gillar ej kallt vatten så det ska vara rumstempererat åtminstone. Speciellt krävande brukar inte saintpaulia vara men de gillar svaga doser gödning ibland. Saintpaulia är dagsneutral vilket innebär att de kan sätta blom både när det är kort och lång dag. Det brukar dock krävas en viss styrka på ljuset för att saintpaulian ska bilda blom. Har man saintpaulian så mörkt att bladen får långa bladskaft bör man nog flytta den till ett ljusare ställe ifall man vill ha blom.
Det spelar ingen roll ifall man vattnar ovanifrån eller på fat bara man inte spiller vattendroppar på bladen när det är solsken.
Ungefär en gång om året bör man plantera om saintpaulian.
Saintpaulia ska ha ganska små krukor, på amerikanska AV sidor brukar man ofta rekommendera krukor som är ungefär 1/3 del av bladrosettens diameter men jag brukar nog använda krukor som är runt 1/2 av bladrosettens diameter (vissa undantag finns det finns ju saintpaulior som inte ser ut som vanliga saintpaulior).
Testa sätta lite bladsticklingar av saintpauliorna du köpt ofta tycker jag de man odlat upp själv i sin hemmamiljö brukar klara sig bättre än de bortskämda plantor man köper i blomsteraffären. Oftast får man nya likadana plantor (chimerasorterna ger dock inga nya plantor som är exakt lika + det finns sorter som muterar)
Unn
Tack för dessa råd! Nu känns det som om jag har en anledning att låta några ex få följa med mig hem nästa gång jag far till det lokala växthuset.
He-he! /Unn smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon