Söttok06
06-07-2011, 22:08
Nu undrar jag vad det kan bero på. Har vattnat och låtit krukan torka upp emellan, inte gödslat så mycket med lite när jag vattnat. Har Frensch vanilia bl a som aldrig verkar vilja blomma. De står i ljust fönster.
ingrids
06-07-2011, 23:36
Är den övervintrad? I så fall kan det ta tid innan den blommar. Som någon svarade i en annan tråd blommar övervintrade pelargoner som haft vintervila ofta bäst mot slutet av sommaren.
Hej
Du kan sätta dem på balkongen just nu med att du ska lämna regna kommer på dem men inte direkt sol.
H:Bassam
Christa
07-07-2011, 06:57
Mina övervintrade pelargoner blommar non stop februari-november men det kanske är en speciell sort du har som är svårare att få att blomma.
Har den eller någon av samma sort blommat bra hos dig tidigare?
Engelska pelargoner kan ofta vara svårare att få att blomma. Menar inte att den du har skulle vara engelsk men det kan ju bero på sorten.
'French vanilla' skulle alla ha när den kom för ngr år sedan och jag tyckte den var helt omöjlig .
Söttok06
08-07-2011, 12:37
Jo, jag har haft dem i källaren för övervintring och det är just den här "French Vanillia" som är svårast. Vacker när den blommar, men det kommer aldrig blomknoppar. Jag har de stående i söderfönster och ute i trappen där det är mer norrlägge. Men i trappen verkar de blomma bäst. Tyvärr har jag ingen balkong som jag kan ställa ut dem på.
Bäst blommar mina vita Rosenknoppspelargoner "Kronprinsessan Mary".
Trampendal
08-07-2011, 22:29
Jag köpte sticklingar av French Vanilla förra våren och de har inte blommat än (står ute).
Kryddan03
09-07-2011, 00:52
Jag köpte en "färdig", blommande planta French Vanilla i år (vill inte skriva stor planta för det är det inte

). Visst har den fortfarande blommor och knopp, men trots att det ändå är en bit in på säsongen känns det som att den är mycket mer svagväxande än andra pelargoner jag har och har haft tidigare. Den vill liksom inte "komma igång" utan står och stampar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.