CharlotteF
Hittade nu under kvällen mängder av pyttesmå larver i badrummet! De klättrade precis överallt. Jättesmala, tunna, och de ålade sig upp till en hög böj innan de sträckte på sig igen för att ta sig framåt. Försökte ta kort men de var alldeles för små, blev ingen skärpa. Kastade en fredskalla som stod i fönstret, det lossnade några larver därifrån när jag skakade på den, men frågan är om de KOM därifrån från början? Vad kan det varit för kryp? Tror vi fick bort de flesta, men de var överallt så jag vet inte hur många som är kvar. :-(

De är genomskinliga, eller iaf väldigt ljusa, kanske ljust bruna?
Ja just det, några stycken hängde som i en tunn tråd på rad, typ som en spindelnätstråd. Nån som har en aning vad detta kan vara?
Azur
Rörelsemönstret och att de firade sig ned i trådar låter som nån mätarlarv av nåt slag.
CharlotteF
CITAT (Azur @ 07-07-2011, 02:35) *
Rörelsemönstret och att de firade sig ned i trådar låter som nån mätarlarv av nåt slag.

Tack! Men finns så små mätarlarver? De är ca 0,5 cm långa, och smala som sytrådar! Kollade in nu på morgonen, de krälar överallt! Försökte ta lite mer bilder, bifogar här det som blev.

en till bild:
Eva i Skåne
Stackars dig, så äckligt trostar.gif
Jag ryser bara jag tänker på att ha så många kryp i badrummet fear.gif
Gossen Ruda
Svårt att säga utan att studera krypen med förstoring. Tråden låter lite skum annars hade jag nog först tänkt på flug- eller mygglarver som kommit upp från avloppet.
CharlotteF
Tog med 6 st i en påse idag till Anticimex. De hade ingen aning vad det kunde vara! Så nu är de inskickade till labb! Tills dess fick vi en insektssprej som vi kört längs med dörröppning, fönsteröppning och golvlister. Sen ska vi hälla kokande vatten ner i duschen då avloppet där inte används, spolar bara nån gång då och då när det luktar unket. Hoppas detta försvinner fort och inte kommer tillbaka! :-(

Hittade föresten denna tråd, dessa larver är VÄLDIGT lika mina! Vet dock inte om storleken stämmer, och några ägg har jag inte sett. http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=7...arver&st=20
Gossen Ruda
Torra vattenlås är ingen höjdare. Det lär inte komma upp några krokodiler eller liknande skrönmonster men allt från flugor till råttor förutom lukten då. Avlopp som inte används bör nog pluggas igen på något sätt.
Azur
Det finns en särskild olja att köpa som man häller i vattenlås som ska stå länge. Den hindrar avdunstning.
CharlotteF
Tack för alla svar! Vi har fått svar från Anticimex nu. Det var någon sorts fjärilslarver som hittat in i badrummet, alltså inga skadedjur!! :-) Är så lättad! Nu ska vi "bara" städa bort dom...
Eva i Skåne
Skönt att det inte var värre än så! smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon