Blomman71
07-07-2011, 08:16
Nu ska jag snart köpa min kompostbehållare till min villa trädgård och min 4personers familj.
Jag har NO i en hörna där jag vill plantera tujor runt om för att skapa en grönt staket. Där vill jag sedan ställa min kompost. Solchanserna lite halvbra och samma med skugga. Hur lång från tomtgränsen bör den stå? Funderar på att ha andra trädgårdsgrejer i samma hörna.
Min tomt möter 3 andra tomter på typiskt villavis...vad tror ni?
Alla förslag intressanta-även de med humorinslag!
Gossen Ruda
07-07-2011, 08:22
Låter bra med den platsen. Det bör inte vara för solgassigt men det är lätt att fixa skugga. Finns inga bestämmelser om hur nära tomtgränsen den skall stå, det är sunt förnuft som gäller. Har en granne sin uteplats på andra sidan gränsen är det olämpligt, det kan dofta om en kompost.
Blomman71
07-07-2011, 19:31
Tack för svar.
Inga hinder då skulle jag tro eftersom ingen av grannarna har något i den delen av sina trädgårdar.
Tror du att tuja drabant kan bli "för mycket" att plantera på ena sidan av komposthörnan? Har just nu en begynnande ligusterhäck på den andra kanten.
Vilken sorts varmkompost har du?
Halaj!
Ähh, jag tycker att man gott kan ställa sin kompost där det bäst passar, för tomten, utan att ta hänsyn till väderstrecken.
Skuggigt => behåller god fuktighet, men långsammare nedbrytning.
Soligt => hög aktivitet, men torkar gärna ut och behöver konstbevattning.
//T
Jag har en som heter Molly polar som jag köpte för många år sedan och är mycket nöjd med. Det finns säkert ännu bättre sådana nu, men det jag tycker är viktigt är att den är stor. Skulle man inte fylla den kan man tömma den ändå varje år det är sämre om den är för liten. Jag har tryckt in min i woodlandet men granar och rododendron mm samma idé som du skapar nu. Jag komposterar allt även sådant som jag klippt från träd och häckar (efter att ha klippt det i småbitar). Det tar ungefär lika lång tid som att forsla bort det. Jorden som blir passar min trädgård eftersom jag har sandjord och allt rinner rakt igenom både vatten och näring. Det blir lite truktur i komposten och mina växter gillar den jag får hallon som är stora som vindruvor. Jag har gammal fin kompostgrop också och den tömmer jag vartannat år.
Gossen Ruda
07-07-2011, 20:28
Jag har en Weibulls varmkompost. Inte helt nöjd med den för de ynka små lufthålen i botten täpps snabbt igen. Den får duga för helt värdelös är den inte. Den står nära grannen i skuggan från hans hus och det går bra.
ingrid fuxwall
08-07-2011, 19:11
Mina varmkomposter luktar en del så jag är glad över att de står där jag sällan är
En kompost ska inte lukta hur kommer det sig ?
ingrid fuxwall
08-07-2011, 20:15
CITAT (fvd @ 08-07-2011, 20:58)

En kompost ska inte lukta hur kommer det sig ?
Gör säkert något fel
Racemosa
09-07-2011, 12:02
Hej Ingrid! Om det luktar, så är det sannolikt för vått samt att det har klumpat ihop sig. Lufta och blanda in något torrt. Kutterspån brukar fungera bra (om man har tillgång till sådant). Passa dig för att lägga i för mycket gräs på en gång. Det klumpar ofelbart ihop sig till en äcklig massa. Du kan också blanda i lite jord för mikrobernas skull.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.