Krokfar
Har en fin djungelgurksplanta i mitt växthus. Den växer kraftigt och ser ut att må bra. Jag planterade den direkt i jorden som jag gödslade innan så den har inte för lite utrymme.
Det har för en tid sedan kommit en mängd små gurkor som blommar, men sen när blommorna torkat bort så ramlar bara gurkan av. Den är då långt ifrån färdigväxt. Vad kan det tänkas bero på?
*Stintan*
Dålig pollinering är det första jag tänker på.
Krokfar
CITAT (*Stintan* @ 07-07-2011, 11:00) *
Dålig pollinering är det första jag tänker på.

Jag har läst att vissa inte pollinerar alls. Jag har två dörrar i växthuset så insekter kan fara in och ut lite som dom vill. Men tack för tipset ändå. Ska prova att pollinera själv också för att se om det blir bättre resultat.
Eva 33c
Djungelgurkan behöver pollineras. För att locka lite insekter in i växthuset kanske du kan ställa in nån blommande växt i kruka som de verkar gilla? Jag har odlat djungelgurka flera gånger utan att haft problem med pollineringen, men jag tror också att det är juat det som felar. Gulliga små gurkor blir det , med lite rolig, krispig konsistens men inte så hemskt mycket smak tycker jag. Men vackra i salladen...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon