Marita i Björkhagen
Vilken ros är bäst av Bonica 82 och The Fairy? Tycker lilla The Fairy är söt och fin till snitt. Mina föräldrar har den. Jag har ingen erfarenhet av Bonica. Men fick rådet att väjda den istället för att den är friskare och att den tål regn bättre. Är den lika bra till snitt, eller tappar den kronbladen lättare. Det gör ju inte The Fairy, utan kan stå och torka som den är. Funderar på kantnepeta och stäppsalvia till i två stråk framför. Blir det för mycket eller ska jag bara välja kantnepeta?
Sylvia
Tänk på höjden: Bonica är dryga 1 m hög! Men annars en underbar ros. Den tappar kronbladen så de torkar inte på rosen. Blir ju snyggare om man inte vill ha dem just till torkning.
Ta antingen kantnepeta eller stäppsalvia, om inte rabatten är väldig bred. Du kan ju dessutom altenera, kanske även med pärleternell, se här en i min artikel: pärleternell
Marita i Björkhagen
Ja, det ser ju fint ut. Men pärleternell har en tendens att ta över har jag märkt. Rabatten är 4.30 x 2.60 vid ett församlingshem. Tänkte ett stråk nepeta fassenii, ett stråk salvia ostsfriesland. Sedum Matrona i bakkanterna. Det växer två hängkaraganer där. Bakom rosorna rödsolhatt 'Magnus' och gräset Calamagrostis x acutiflora overdam eller Karl Foerster. Men du tycker Bonica är bäst alltså?
Kajsa
Båda är jättebra men växer lite olika, tycker båda är friska och fryser sällan här.

The Fairy blir mer kuddlik med många grenar som lägger sig runt med tusen blommor
ca 80 cm x 1.20 så den blir bred, zon 4, ingen doft.

Bonica växer mer upprätt, svag doft, ca 1 - 1.20, zon 5
och i nya LÅG/Rosbibeln är den flyttad till gruppen Moderna Buskrosor

Tycker kantnepeta blir så hög och slänger runt, salvia är prydligare, men du tar vad du gillar.

Och välkommen till oss på Odla.nu rose.gif
Marita i Björkhagen
Tack för svaret. Ja, på dina bilder ser båda väldigt fina ut. Jag har inte sett någon Bonica som blommar så mycket nu när jag varit ute och kollat, så det har varit svårt att föreställa sig hur den blir. Har mest varit inne på The Fairy som jag vet hur den blir. Men så var det ju det där med sjukdomar. Sedan är det den om den lägger sig ner för mycket, så man behöver ge den stöd. Mina föräldrar brukar stödja upp den. Men ska man ha den vid ett församlingshem, som jag nu ska planera rabatten till, så vill det till att det blir gjort. Blommorna kanske inte blir lika fina till snitt om man låter dem ligga på marken. Jag måste bestämma sort nu, för mitt arbete behöver blir klart. Inte lätt det här. Vet att The Fairy är fin att ta in och håller sig länge. man kan både ta större klasar eller bara ha någon liten enstaka i ett litet glas. De tappar inte kronbladen, men torkar ihop som de är.
Ezereht

Prairie Joy skulle kanske vara ett bra alternativ också, den behöver inte stöd och har jättefina blommor som håller ganska bra i vas tycker jag. Doftar inte. Bladverker har en fin färgskiftning på de nya grenarna och bladen, lite mörkare mot kanel, väldigt fint. Ska försöka gå ut och fota. Men annars låter det som att du är ganska inne på The Fairy, varför inte ta den? Det är en jättefin ros.

Mera Prairie joy, fotade.
Hur bladen ser ut när dom är nya:

Blommorna fullt utslagna:

Hela busken, fast den blir nog lite högre, den är bara 3år hos mig och jag flyttade den förra året.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon