Sagosessa70
Jag har lyckats köpa två rosor utan att anteckna namnet på dem. Helt obegripligt.
Någon där ute bland alla rosvetare som känner igen den?

Färg: starkt cerise (chockrosa)
Doft: god och medelstark. Doftar godis
Taggar: inga
Härdighet: verkar mkt god (två stränga vintrar i Småländsk zon 4)
Blommar med flera blommor på varje kvist. Stora blommor som tyngs ner. Tål regn bra.
Lågt lite spretigt växtsätt (kanske beroende på de tunga blommorna)

Bifogar några bilder. Hoppas någon kan berätta vad jag har köpt för rosor ...

Ps. Rosen är ungefär 2 år på bilderna. Behöver ni bättre bilder? Säg till så ska jag försöka ordna det.
Kajsa
Gissar, kan det vara denna ros, fryser inget i zon 4

Morden Centennial, Kanadaros blir ca 1.20 ibland mer.
Sagosessa70
Tack Kajsa! Det ser onekligen väldigt likt ut. Är den taggfri också? Doft kan vara svårt att diskutera eftersom det handlar om tycke, smak och hur välutvecklade receptorer man har ;-). Jag har flera doftande rosor, Mme Boll, Honungsros, Rose de Rescht, Wasagaming och några till. Jag skulle vilja säga att min namnlösa ros doftar väldigt gott. Ingen rosdoft som Rose de Rescht eller Mme Boll – utan lite sötare. Godis, skumbananer eller något liknande.
Kajsa
Taggar få men dom finns, raka. Blomman kan få vita streck på inre kronbladen, lite åt rosa/lila ibland, doften söt, parfyrmerad skriver LÅG. Jag är dålig på dofter, sött och gott tycker jag.

Den kan bli 1.20 - 1.5 m med åren, zon 6 ros, detta ex blev kanske lite större än dom brukar bli.

Jo ståndarna är synliga, gula. Klotrunda orangeröda nypon.
Pius
Jag kom att tänka på min Zepherine Drohuin (eller hur det nu stavas), det är en tagglös klätterros/buskros.

Pius
Sagosessa70
Pius: ja den verkar nästan ännu mer trolig när jag kikar på växtsättet. Morden Centennial verkar vara starkare, mer robust och klara att bära upp blommorna (iaf hos Kajsa ;-)). Det ringer också en svag klocka hos mig när jag ser namnet Zepherine Drohuin. Kanske stod en lapp vid rosorna där jag tog dem, för det känns som om det är den rosen :-)

Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon