theresen
07-07-2011, 14:11
hej.
har en edelweiss som har fått ohyra, ser ut som hoppstjärt fast jag tycker de hoppar inte som jag sett att dom kan göra. bladen är inte så fina heller.
kan jag klippa ner den och börja om från början eller måste jag kasta den?
när jag klippte av en blomma så tänkte jag att det kommer nog igen men den kvisten har inte kommit igen alls.
jag tycker ju dom är fina så jag vill ju ha några inne också, provade att torka, gick inte alls.
har också nåt på mina förgärtmigej, på bladen är det prickar som känns lite som sandpapper. jag plockar bort just de bladen.
hittade också en skum sak på min odlingslåda, hittade en för ett tag sen verkar som den sitter fast eller är död, hittade en till idag och den beter sig likadant.
Gossen Ruda
07-07-2011, 15:22
Den skumma saken är en nyckelpigepuppa, låt den vara så får du hjälp mot ohyran. Kan vara trips eller vita flygare. Den senare förekommer på Rhododendron, jag har det just nu på landet.
theresen
07-07-2011, 17:51
ah! hittade två stycken nyckelpigelarver och satte dom på min ena ringblomma där det är fullt med bladlöss den ena åt en bladlus sen gick han och satte sig på ett bladlusfritt blad, den andra ville inte äta sen försvann den, rädd att myrorna hant ta den.
jo, jag tror också det är trips men... frågan är om man kan göra nåt åt det eller ska jag slänga den?
lite såpvatten kanske? hjälper till mycket.
Gunilla T
07-07-2011, 18:17
Såpvatten dödar även nyttoinsekterna som käkar upp skadedjuren- dödar du nyttoinsekterna så får du fortsätta att spruta för då står du ensam mot skadedjuren och de jobbar dygnet runt - det orkar inte vi människor.
Gossen Ruda
07-07-2011, 19:01
CITAT (theresen @ 07-07-2011, 18:51)

ah! hittade två stycken nyckelpigelarver och satte dom på min ena ringblomma där det är fullt med bladlöss den ena åt en bladlus sen gick han och satte sig på ett bladlusfritt blad, den andra ville inte äta sen försvann den, rädd att myrorna hant ta den.
jo, jag tror också det är trips men... frågan är om man kan göra nåt åt det eller ska jag slänga den?
lite såpvatten kanske? hjälper till mycket.
Du kan ju testa med lättare bekämpning, det blir säkert inte värre. Vet inte om tripsen har några direkta fiender, de är så små och så många.
theresen
17-07-2011, 23:16
edelwiessen står på min balkong och dit kommer inte så mycket nyttodjur och ser jag ett så låter jag det vara.
som gossen ruda sa tripsen är små och många och ingen verkar äta på dom.
såpa håller ohyrans jobb nere i flera dagar och det tar inte så lång tid att spruta lite på dom och jag anser om en växt bara blir hängigare och hängigare så kan jag inte vänta på ev nyttodjur.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.