Fallen
Jag har nu sen i våras rykt, revor, nya syrener som kommer lite varstans. De som har haft trädgården innan har inte beskurit eller tagit hand om syrenhäcken direkt korrekt. Så jag har pinnar på så där 150cm och grenverk över med blad.

Jag har fått en del tips men ena sidan där jag får gå på åt alla håll, är snygg.

Den andra häcken har jag inte kunna gå på som jag önskar och lika hårt. Är grön upptill med pinnar... blink.gif

Så jag försöker inte få syrenhäcken att ta över hela den lilla "lagoma" trädgård jag har. Utan jag har tänkt mota och tämja den med andra buskar. De önskar jag inte att de revar sig. Eller att det lixom kan bli träd.

Ge mig, tips hjälp och fantasi...

Finns så många vackra buskar att välja mellan. En har jag förälskat mig i, den ska få växa mer ensamt, mörkröd smällspirea. På ett annat ställe har jag praktspirea.

Spirea vad jag har förstått är en lätt buske att ha med att göra, tokar lika så.

Vad mer? Kan jag bland upp häcken med? Allt från låg till inte allt för högt.
*Stintan*
Men varför kapar du inte ner syrenhäcken helt till några cm ovanför marken och låter den börja om så du kan få den fin.?
Fallen
CITAT (*Stintan* @ 07-07-2011, 17:36) *
Men varför kapar du inte ner syrenhäcken helt till några cm ovanför marken och låter den börja om så du kan få den fin.?

Håller jaq redan på med, men jag kan inte ta helt ända nedifrån genom det är en granne på andra sidan /höger syrenhäck/ Måste fråga dem om det är helt okej att "plöja" syren till botten för att låta den växa upp igen. Det har jag gjort på vänster sida och den är nu på gång att bli vacker. Luftig och slätter igenom sol till andra växterna nedanför. Till höger om oss, är trädgården misskött, som våran var innan vi flyttade in...

Så måste jag även ha andra buskar som hjälper mig att mota syren så att den inte revar sig och sätter skott där jag inte önskar. Här har jag fått rådet att mota mha andra buskar och något som jag oxå önskar mig så att det inte "bara" blir en syrenvägg och jag får sitta slita revor, ur gräsmatta och annat. blush.gif
Gröna mormor
Varför inte en doftschersmin eller trädgårdstry?
Fallen
CITAT (Gröna mormor @ 08-07-2011, 09:59) *

Schersmin och trädgårdstry får jag vänta med till i vår 2012 och jag läst och titta på dessa buskar och då speciellt schersminen. Med Buddlejan har jag nu plantor som jag ska sätta och låta syren får "agera" vägg och så får den växa mer mot utsidan så att säga. Då på den sidan av häcken som tagit mest skada av att vara illa skött. Där är det inte mycket till nya skott som har kommit men de årskott som har kommit upp har jag låtit vara vid syrenhäcken.

Önskar att jag kunde få höger sida att bli lika vacker som vänster häcksida... blush.gif

Fått veta att de har trimmat syrenhäcken mha motorsåg och då mer sågat av toppen när den har blivit för hög....
Fallen
CITAT (Gröna mormor @ 08-07-2011, 09:59) *

Kommer att få skott av trädgårdstry. Tar sig inte detta nu kommer det igen nästa år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon