gräsfritt
07-07-2011, 17:20
Jag har en sådan och den fungerar tillfredsställande. Stiga Tornadon upplevde jag dock som en bättre klippare, men tyvärr gav den upp efter många år.
Knivarna under klippoklipparen - brukar Du slipa dem? Och varför lämnar maskinen så markanta strängar?
[attachment=62505:BBB16D2E.jpg]
[attachment=62506:AF87016C.jpg]
*Stintan*
07-07-2011, 23:19
Ja knivarna måste slipas emellanåt.
Aqvakul
08-07-2011, 05:50
Klippo är rejäla maskiner och nästan outslitliga...
malcolm
08-07-2011, 07:58
Jag har också en Klippo sedan många år men knivarna ser inte ut så där, de är ca 15 cm långa och sitter i hörnen på en roterande platta. Både på över- och undersidan för multiklipp.
Aqvakul
08-07-2011, 08:05
CITAT (malcolm @ 08-07-2011, 08:58)

Jag har också en Klippo sedan många år men knivarna ser inte ut så där, de är ca 15 cm långa och sitter i hörnen på en roterande platta. Både på över- och undersidan för multiklipp.
På min nya maskin (2 år) är det också två korslagda knivar. Malkolms variant hade jag på min förra. Fördelen med slungknivarna var att de var klättare att slipa och relativt billiga att ev. byta ut. Däremot så klarar den nya modellen högre gräs. Jag har inte slipat mina knivar än efter två år...
malcolm
08-07-2011, 08:15
Min klarar högt gräs utan problem, hade med den till stugan på Öland ett år då den Stiga som fanns där bara krånglade, gräset var så högt att man egentligen borde ha slagit med lie först men Klippon bara morrade lite extra och klippte snällt ner det. Sitter som en vinge som påverkas av fläktdraget och påverkar förgasaren så när det börjar gå tungt gasar den på lite mer.
gräsfritt
08-07-2011, 12:44
[attachment=62543:4DA922C6.jpg]
Knivarna är slipade och kollade vad gäller eventuell obalans.
[attachment=62652:C97B7999.jpg]
Maskinen har emellertid ett grundfel, den fastnar i grässvålen när man lyfter upp drivhjulen och backar. Antingen är överhänget baktill alltför stort eller borde bakre axeln flyttas ännu längre bakåt.
gräsfritt
08-07-2011, 13:10
Som synes är det inget avstånd mellan bilderna. Hur skapar man det?
Svar: jag har just lärt mig hur man gör
*Stintan*
08-07-2011, 13:57
Varför backar du med drivningen på? Sen undrar jag om du har den inställd på för låg klipphöjd möjligen?
gräsfritt
08-07-2011, 14:41
Om man behöver backa skall man enligt Klippo pressa ner handtaget och låta drivhjulen snurra i luften, ordagrant återgivet från instruktionsboken. Detta förfarande är just en av fördelarna med framhjulsdrivningen betonar man.
Klipphöjd - jag använder näst lägsta läget och i detta borde maskinen kunna användas. I annat fall är det något fel och det felet har jag påpekat i forumet.
*Stintan*
08-07-2011, 15:34
Bara undrade eftersom jag aldrig haft de problem du har. Beträffande klipphöjden kan det ju vara olika på hurdan gräsmatta man har. Det ser ut på dina bilder som om maskinen sjunker ner en del i mattan och att du klipper gräset väldigt kort. Därav strängarna också.
Har själv en klippo E med sex roterande knivar på en skiva. Klipper jättebra o snyggt bara jag inte sätter den att klippa för kort. Då "tovar" sig gärna gräsklippet och det blir en sträng, särskilt om gräset är en aning fuktigt. Jag klipper på mellannivån för att få bästa resultat. Tror även att gräset trivs bäst med det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.