theresen
07-07-2011, 18:26
har sått rödbetor för precis en månad sen, har gallringsskördat och undrar lite hur stora betorna är efter en månad, de jag drog upp har fina blad men bara en pytterot, är det som det ska eller inte? har aldrig odlat rödbetor innan. smakar jord fast jag sköljt dom noga.
rädisor odlade jag i balkonglådan första gången förra året, utseende mässigt var dom fina men de jag sådde för en månad sen i min odlingslåda dom är av varierande form, några var fina men några var bara en lång tunn rot som på en ung morot och just dom var väldigt sega och träiga.
fröna är från en påse med olika färger på rädisan.
salladslöken har det bara kommit en av och den växer dåligt. såddes också för en månad sen. står på påsen det ska sås varannan vecka så jag antar att jag skulle ha kunnat skördat lite nu.
alla dessa står i samma låda och har fått lagom med vatten, inte för mycket och inte för lite.
kan tilläggas att det är en myrkoloni i den lådan fast jag stör den så flyttar den inte.
Piccante
07-07-2011, 21:25
rödbetor som växer trångt blir små enligt min erfarenhet. Men gallrar du o tar de små som primörer så kan man få stora till inläggning av de som är kvar. Jag har precis börjat skörda av mina.
Christine D
08-07-2011, 15:16
När det står att det ska sås varannan vecka menas det inte att man kan skörda varannan vecka, utan att man har jämt tillgång på lagom stora plantor under skördetiden.
Jag tror inte att varken rädisor eller rödbetor hinner bli tillräckligt stora på en månad för skörd, möjligtvis rädisor om det är riktigt varmt och plantorna får tillräckligt med vatten. Salladslök tar betydligt längre tid på sig än en månad (eller två veckor).
theresen
17-07-2011, 23:08
jag vill ha rödbetorna små, ska inte lägga in dom. men roten som var var pytte, pytte liten, får dra upp en till om nån vecka bara för att se hur stor den är.
rädisor blir ju klart fortast, tar 3-4 veckor. sådde en rad samma dag och de flesta vara fina men några var trådiga, det är ju det jag tycker är konstigt, dom fick också stå nån vecka extra för jag såg att dom inte kommit upp till ytan ännu, alltså själva rädisan inte blasten. blasten såg likadan ut på alla, stor och fin.
jo, jag förstår också att sådd varannan vecka ger lagom stora plantor jämt över säsongen. grejen är bara den att det har bara grott EN salladslök på 4 veckor, den kanske inte kan vara skördeklar redan (förstår att det tar mer ån två veckor) men lite mer än ett grässtrå trodde jag att det skulle blivit. jag ska så lite en gång till, tror myrorna har börjat trötta lite nu iaf.
på rödbetspåsen tolkar jag det som att rödbetan tar 2 månader.
ja, ja jag har ju verken odlat rödbeta eller salladslök innan så jag undrade mest lite hur stora de skulle vara om jag gjorde nåt fel för det ser så tanigt ut.