|
Har precis flyttat in hos min gubbe och blivit sambo, och med sambolivet följde en enorm trädgård med till min stora glädje Eftersom sambon inte är så intresserad av trädgård har det mesta fått växa hej vilt under nästan tio års tid, och ni kan ju då tänka er hur lätt det är att få ordning på det igen. Men det är ett kärt bekymmer för mig. Så till problemet. Jag inser ju att jag behöver ta död och göra mig av med en del av växterna här. Men de vill inte dö!! Jag klipper och plågar och gräver, men lik förbaskat kommer det upp igen (måste ha extremt gröna fingrar?  ) Så hur gör jag för att DÖDA saker här?
Man måste vara väldigt nitisk och inte ge upp. De växter som inte vill ”dö” kräver lika mycket som de växter man vill hålla liv i.
Jag har ett bestånd av praktlysing på ”fel” ställe och jag har jobbat med dessa i två år. Nu först kan jag se att de verkar mattas av och bli lite svagare.
Det finns inga genvägar om man inte vill använda växtgifter.
/Anki
Gossen Ruda
07-07-2011, 20:23
Fast om man vill ta en genväg finns ju alltid Roundup/Rambo att ta till.
Tur jag är den envisa sorten själv då!
Praktlysing ja, den finns här med och är en av de saker som har spridit sig lite väl mycket...
Vill helst inte använda för mycket medel och konstgjort i trädgården. Jag är rätt övertygad om att ekologiskt lönar sig i längden.
Gossen Ruda
07-07-2011, 20:32
CITAT (Tiana @ 07-07-2011, 21:28)  Tur jag är den envisa sorten själv då!
Praktlysing ja, den finns här med och är en av de saker som har spridit sig lite väl mycket...
Vill helst inte använda för mycket medel och konstgjort i trädgården. Jag är rätt övertygad om att ekologiskt lönar sig i längden. Visst, det är du som väljer. Försök dock lista ut vad det är du vill ha bort. En del växter är inte enkla att ta död på. Hatobjektet kirskål exempelvis. Det måste bort till varje lilla rotbit innan man kan pörja plantera.
Ruda, kan jag fråga dig... Jag har problem med örnbräken som håller på att kväva en äng med hundratals nattvioler (som jag förstås absolut inte vill döda). Fungerar det att gå med bytta & målarpensel och pensla på örnbräkenbladen?
Gossen Ruda
07-07-2011, 21:38
CITAT (Azur @ 07-07-2011, 22:30)  Ruda, kan jag fråga dig... Jag har problem med örnbräken som håller på att kväva en äng med hundratals nattvioler (som jag förstås absolut inte vill döda). Fungerar det att gå med bytta & målarpensel och pensla på örnbräkenbladen? Med en pensel finns det risk för dropp, prova med en svamp istället. Eller två, håll en under bladet som mothåll och stryck försiktigt på ovansidan med en annan. Båda lätt fuktade. Roundup funkar på örnbräken. Jag förstår dig, örnbräken som får växa fritt kväver det mesta under sig.
kerstin z5-6
07-07-2011, 22:26
Ofta har man relativt stora områden med ogräs, växter man inte vill ha kvar osv i rabatter som varit negligerade en tid.Klipp ner allt, kort. lägg på kartong, på denna 30-40 cm jord som du planterar i. När dina nya växter vill ha djupare rötter har kartongen förmultnat
Gossen Ruda
08-07-2011, 07:07
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-07-2011, 23:26)  Ofta har man relativt stora områden med ogräs, växter man inte vill ha kvar osv i rabatter som varit negligerade en tid.Klipp ner allt, kort. lägg på kartong, på denna 30-40 cm jord som du planterar i. När dina nya växter vill ha djupare rötter har kartongen förmultnat Hur funkar den metoden om man inte vill höja sina rabatter?
malcolm
08-07-2011, 08:07
Praktlysing är ett riktigt ogräs, jag hade ett bestånd som jag ville bli av med förut och klippte dem så fort de kom upp och till slut ville de inte vara med längre.
Tack för tipsen. Ska tänka över hur jag ska gå till väga.
Senast igår kväll hittade jag praktlysing i fel ände av trädgården, men inget där emellan! Väldigt intressant avstånd... Ska försöka ta bilder så ni ser vad jag har att tampas med. Det är verkligen en salig röra!
I ungefär 75% av trädgården hittar man Lupiner. Nog för att de är fina men i den mängden vill jag verkligen inte ha dem!
Gossen Ruda
08-07-2011, 08:36
CITAT (Tiana @ 08-07-2011, 09:15)  Tack för tipsen. Ska tänka över hur jag ska gå till väga.
Senast igår kväll hittade jag praktlysing i fel ände av trädgården, men inget där emellan! Väldigt intressant avstånd... Ska försöka ta bilder så ni ser vad jag har att tampas med. Det är verkligen en salig röra!
I ungefär 75% av trädgården hittar man Lupiner. Nog för att de är fina men i den mängden vill jag verkligen inte ha dem! Du kommer nog att ha lupiner i flera år framåt, de har säkert fröat av sig och fröna har god hållbarhet. Praktlysing tycker jag att det bara är att dra upp, den krypande rotstocken ligger inte djupt.
Ja, jag får nog räkna med det... Idag har det inte blivit något gjort för regnet. Men det behövs ju med för det som ska växa och vara kvar.
 Inte trodde jag man kunde hitta (förutom ogräs och själva häcken då) både äppel, barrväxter, björk, nyponros och björnbär i samma häck! Undrar vad mer som gömmer sig där när jag fortsätter...
Jag har utrotat både praktlysning ,lupin, iris, liljor och kirskål med spade och envishet. Visst saker och ting frösår sig och rester av rötter sticker upp igen. Det är inga problem det heller då är det en baggis ta upp det tills det tar slut. Tjock svart duk har jag använt på ställen där jag skall ha plattor eller grus och det har fungerat bra. Det enda som inte går att utrota med de här metoderna är åkerfräken då blir det roundup med försiktighet och påföring med pensel.
I natt har jag fått lite hjälp av Herr Rådjur med trädgården, tyvärr med en buske som jag klippt ner. Men det är väl inte mer än rättvist, jag äter ju hans fränder ibland
CITAT (Gossen Ruda @ 07-07-2011, 22:38)  med en svamp istället. Eller två, håll en under bladet som mothåll och stryck försiktigt på ovansidan med en annan. Fråga till Ruda: Hur lång tid tar det innan roundup verkar? På förpackningen står 48 timmar, men nu efter tre dagar ser örnbräken-bladen ut ungefär så här: [attachment=63666:roundup_DSC_6820.jpg] Jag trodde den skulle se mer medtagen ut än så? Gav jag för liten dos, eller är det bara att vänta? Sen, öhm, kan det tänkas att jag efter att ha strukit ett hundratal blad blev lite vårdslös. Dör växter som fått några små droppar på ett fåtal blad?
kerstin z5-6
05-08-2011, 12:56
Ruda: Om man av någon anledning inte vill höja rabatten fungerar förstås inte metoden.Fast jag ser inga som helst nackdelar med det.30 cm jord är eg ingen upphöjd rabatt..den sjunker ihop snabbt och när kartongen förmultnat är rabatten i princip i marknivå.Vill jag ha en upphöjdrabatt måste jag lägga på minst 50 cm för att behålla nån sorts upphöjning.
Gossen Ruda
05-08-2011, 13:58
Till Azur. 48 timmar? Man får räkna med en till ett par veckor. Örnbräken är lite speciella, de kan ibland dö bitvis och då får man upprepa behandlingen men vänta några veckor. Droppar på andra växter är lite lurigt. Vissa som gräs tål inget, andra är mer tåliga. Normalt är att växter man vill behålla dör direkt medans ogräset växer vidare. Spiller jag på andra växter rycker jag snabbt bort dessa delar eller öser på med vatten.
Till kerstin. Det kanske beror på vad man har för jord. Lägger jag på 30 cm jord är det fortfarande 30 cm flera år senare. Jag har stor andel mineraljord.
CITAT (Gossen Ruda @ 05-08-2011, 14:58)  Till Azur. 48 timmar? Man får räkna med en till ett par veckor Jaså, det är en glädjeuppskattning? Då är det nog lovande att jag ser skador på örnbräkenbladen redan efter tre dagar. CITAT Normalt är att växter man vill behålla dör direkt medans ogräset växer vidare. Haha, ja Murphy's Lag kan man lita på! Nå, om några nattvioler stryker med är det nog ändå bättre för nattviolspopulationen som helhet än att hela lokalen täcks av örnbräken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|