Jag undrar om någon vet nåt ställe på internet där man hittar information om hur och när olika frön ska sås. Har beställt en massa frön från STA men då får man ju inga anvisningar vad som gäller för de olika sorterna.
Vore mycket tacksam för svar om någon har tips. En fråga till, perennfrö läser man ju ofta att de ska sås på sommaren men jag undrar om det inte går lika bra att dra upp dem inne med hjälp av växtbelysning i mars - april ?
Lena i Torslanda
01-01-2003, 17:09
Denna sida har jag använt mig av då och då.
Seed germinator database
Helen i Piteå Zon 5
01-01-2003, 17:23
Det finns en sida som heter Optimal Frösådd, jag tror att du kan söka genom STA:S hemsida eller pröva på www.travel.to/tag
Jag brukar så perenner ute både på senhösten och inne i feb.- mars, och det som inte gror innomhus åker ut under snön. Lycka till!
kerstin z5-6
11-01-2003, 19:10
Något som jag rekommenderar är att du beställer Jelittos katalog gratis via deras hemsida[http://www.jelitto.com]
Den är helt gratis -kommer i lådan inom ett par dar och innehåller såråd till massor av vanliga och ovanliga perenner.Bilder med.
Har lyckats med det mesta i perennaväg efter att ha följt dessa råd.
De är på svenska..och 14 andra språk.
Sen kanske du frestas att beställa massor från katalogen med..men det är en annan sak.
Det går utmärkt att så inne efter kylskåpsbehandling eller utan -för vissa frön -om du har tillskottsljus i form av tex lysrör
Åsa, mälardalen zon 2
11-01-2003, 20:06
Jelitto har ännu utförligare såråd på hemsidan än vad de har i katalogen.
Om man väljer engelskt tal så hittar man såråden om man klickar på "plant information" och sedan på "Plant and growing descriptions"
Här är ytterligare ställe man kan hitta länkar till såråd:
http://users.anet.com/~manytimes/page52.htm
Ingrid på Västkusten
11-01-2003, 21:14
Åsså måste jag igen slå ett slag för Norman denos bok seed germination in theory and practice
förstås. optimal frösådd tyckte jag var lite tunn på sinahåll när jag läste den för ett år eller två sedan.
Asles hemsida i norge är itne dum heller ------Manytimes gilalr jag alla gånger ;-)))
hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.