Ludde
hejsan!

jag odlar ett par olika sorters chili under lågenergi-lampor (sammanlagt 60 watt) hemma i min garderob eftersom det är lite kallt ute fortfarande (och nej, det är INTE cannabis!!) och jag har ljuset på 24 timmar/dygn.

vad jag funderar på är om man stressar plantorna för mycket om man har ljus på dygnet runt?
jag läste att chili blommar efter 4-5 månader men mina plantor står i full blom nu redan efter 2 månader.
dom verkar alltså inte må ett dugg dåligt av det men jag vet ju inte om tex rötterna blir lidande av den snabba växttakten...?

det finns ett antal inlägg om ljustider men ingen som riktigt har svarat...sad.gif

om det är någon med erfarenheter av inomhusodling så dela gärna med dig av dina erfarenheter
smile.gif

funderar på en annan sak också... någon som vet scoville-grader på Habanero och Tepin? båda marknadsförs som "den starkaste"... bara nyfiken...
Åsa, mälardalen zon 2
Växter brukar behöva en natt det är då de brukar till stor del brukar bearbeta den energin den samlat under dagen, 24 timmar ljus är bara onödigt, ge växten åtminstone 8-10 timmars natt och spara lite el. Koppla en timer till lampan så sköter det sig själv
eml
Vet tyvärr ej Scoville-graden, men enligt Impecta så har de styrkan enligt Craig's (Dremann's) skala (där graderingen går från 0 (svagast) upp till 50 000 (starkast)):
Habanero 10 000 (Torkad)
Tepin (Bird´s eye) 50 000 (Torkad)
Tirre
Hej!
Läste en fråga+svar om annan växt i Allt om Trädgård nr 4, häromdagen, om samma sak; "Varför blommar..." Jag minns inte vad det var för växt, men frågan gällde nån växt som skulle bli hög men stannat i växten och börjat blomma för tidigt.

Svaret var att plantorna skulle behövt planteras om i större krukor oftare/tidigare, för när rötterna har fyllt upp krukan kan plantan inte växa mer ifall den inte får mer utrymme, och då "drabbas" den av överlevnadsinstinkt och blommar för att kunna sätta frö och reproducera sig.

Enligt "experten" som svarade där, så gällde detta många växter (de flesta? alla?), så det kanske är en del av anledningen till din tidiga blomning?
Ingrid på Västkusten
Det skiljer i Scoville mellan olika habaneros och tepins :-)

Hälsar Ingrid
KURT
Olika växter "klarar" olika långt dagsljus. Man kan se det på att endel växter kan "ta till vara" på de långa ljusa sommarnätterna i norra Sverige, medan andra växter inte alls har nytta av fler ljusa timmar. Det kan nog t o m vara skadligt med alltför lång dagperiod för endel växter. Dagtid skall ju växten tillverkar kolhydrater av CO2 och vatten, nattetid skall dessa kolhydrater göras om till andra kolhydrater, de skall konsumeras i form energi för tillväxt och en massa aminosyror och proteiner skal tillverkas av kolhydraterna .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon