Ska ta bort en 3m hög cypress (står för nära huset) och undrar vad jag ska göra med roten. Är det en jätterot, pålrot eller utbredd? Går det att gräva bort eller nån tipsade om att dra upp den mha bilen - låter lite drastiskt men bekvämt. Eller ska jag låta den vara och planter runt, går det? Den står mitt i en rabatt med plattor ca ´4 dm ifrån stammen
Gossen Ruda
07-07-2011, 21:56
Jag har ingen erfarenhet av cypresser men använd inte bilen för att dra ner trädet. Titta här:
YouTube
Otroligt klipp. Hur korkad får man vara. Nu är min cypress inte så stor och jag tänkte nog såga av trädet förstt och dra upp roten ev...
Gröna mormor
08-07-2011, 08:52
Jag har tagit bort flera cypresser från min trädgård. Där jag låtit rötterna vara kvar har jag problem med ny växtlighet men där arboristen använde stubbfräs växer det så det knakar. Vad jag vet, kan man hyra stubbfräs, annars får du väl ta yxan och hugga bort rötterna bit för bit, ett drygt arbete men gott resultat. Lycka till!
Ok tack. Har fått fler varningar om att använda bilen så det blir nog spett och svett.
Huggorm
09-07-2011, 15:09
Eller tre plankor 2"x4" i pyramid över stubben, med en talja i toppen. Dra sedan stubben bekvämt rakt upp
Gartner50
09-07-2011, 21:16
Bilen funkar fint om du kapar ner cypressen till ca 1.5m o drar med lite längre lina (tyngdpunkten ska vara låg när du drar). Problemet kommer efteråt med återställning av närområdet. Tigersåg för kapning av rötter kan minimera detta arbete. Ett bättre alternativ är att kapa c med kedjesåg nära marken. Låt stubben vara kvar o låt annan vegetation dölja spåren efter cypressen.
/Claes
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.