miss Mli
07-07-2011, 22:04
Hejsan!
Jag är ny här på forumet och har upptäckt en hel massa att lära sig =)
Det jag letade efter har jag dock inte hittat ännu.
Jag har en Sansevieria cylindrica (har jag listat ut, den kan nog kallas Sansevieria spaghetti också) som trivs riktigt bra i mitt lilla studentrum. Jag har haft den nåt år eller så och vi det här laget börjar krukan bli helt full av massa ny skott. Jag undrar nu om man kan plocka ut skotten och plantera dem för sig själva, så kan jag få fler (eller ge bort en tålig växt till en vän).
Hur gör jag för att dela växten på bästa sätt och vad ska jag sätta sticklingarna i för slags jord?
MVH mli
Hej!
Sansevieria cylindrica är det riktiga namnet. Spagetti är ett av många fantasinamn.
Jag skulle tro att din planta har några tjocka blad som sitter ett och ett, från dessa moderblad har sedan de tunna nya bladen vuxit ut. Från de nya småbladen kan du få riktigt fina nya plantor med bladen i solfjädersform. Fullvuxna kan de bli runt en meter långa och de får nästan lika långa blommor.
Men vad skall du göra nu?
1. Du kan låta småplantorna stå kvar tills de får 2-3 blad på varje skott och sedan först ta loss dem och låta den skurna ändan torka någon dag. Därefter planterar du dem en i varje kruka, gärna i kaktusjord.
2. Om det är väldigt trångt i krukan kan du sätta alltihop i ny större kruka och vänta lite till (på att småbladen får fler blad)
3. Är du väldigt otålig kan du dela plantorna nu, låta snitten torka och sedan plantera om dem.
De stora, mammabladen, ger näring åt småbladen. Därför är det bättre om småbladen får sitta kvar.
Mammabladen kan inte växa på höjden men de kan ge ännu fler nya skott.
Spara några av de små plantorna de är mer värdefulla än de gamla mamma-bladen.
Lycka till!
....... De behöver mycket ljus......