puttrick
08-07-2011, 05:58
Nån som vill klura lite? Sprillans ny, gick bra en stund, men bolmade vitt o small till nån gång. Tänkte det var för mkt olja? Skulle gå i 1.3 l enl spec, hällde i en liter första gg men var svårt att se på stickan. Tömde ur oljan, hällde i ny, ca 0.6 l, körde en bit, gick perfekt, sen stannade den. Kollade oljan igen, fyllde på lite, provade starta, nepp. Tänkte den var varm, lät den stå. Provade idag igen, kollade oljan, fyllde på lite till, såg ut att bli bra enl stickan, men startar inte.
Det är en Partner med B&S motor. Någon som har idéer? Vet inte hur mkt jag ska göra själv, om jag ska ringa verkstad eller säljföretaget. Var börjar man?
Läste nånstans att den ska stanna om det blir för lite olja, så den inte blir överhettad. Men sen då?
Tack på förhand.
Aqvakul
08-07-2011, 06:00
Ring säljaren!
Den är ju sprillans ny, då ska den bara fungera...
(Där jag köpt gräsklippare, fyller de på olja och provkör innan leverans)
puttrick
08-07-2011, 06:21
Ja, man tycker det. Det var ju därför jag köpte den, för att slippa krångel. Är väl mest orolig för att jag gjort nåt fel o haft sönder den.
Aqvakul
08-07-2011, 06:34
CITAT (puttrick @ 08-07-2011, 07:21)

Ja, man tycker det. Det var ju därför jag köpte den, för att slippa krångel. Är väl mest orolig för att jag gjort nåt fel o haft sönder den.

Det tror jag inte... Det finns kanske en choke, så du får för fet blandning...
malcolm
08-07-2011, 08:04
Är den vattenkyld? Vit rök brukar tyda på trasig topplockspackning men reklamera den istället för att fixa själv då den är ny.
Halaj!
Håller med malcolm på alla punkter. Vatten tänkte jag också på.
Och också angående att lämna tillbaka.
Du måste ju ha garanti på den.
Men om du börjar att skruva isär den för att hitta felet, och misslyckas kan din handlare hävda att den inte funkar just för att du grejat med den => garantin gäller inte längre.
//T
malarmaster
08-07-2011, 17:31
är den sprillans ny bör du ha fått garanti på den.rör ingenting för då hävdar de att du själv micklat med den o då faller garantin.men kolla choken då det låter som ett sådant fel,vit rök o stannar då den blivit varm.du fick väl en instruktionsbok med som du läst innan du börjar köra?

Ulf
andersen
09-07-2011, 07:12
Den är nog inte vattenkyld. Kolla att du sitter rakt på sitsen, det sitter en brytare under sitsen som skall vara intryckt för att klipparen skall gå=säkerhetsbrytare. Att det bolmar om en helt ny klippare är inget onormalt, byta olja brukar man göra efter 4-5timmar gångtid, sedan en gång om året.
Har du en ny maskin gäller garanti. Partner har ett väl utbyggt nät av auktoriserade verkstäder i Sverige. Kontakta säljaren och fråga. Antingen kör du klipparen till säljaren eller direkt till auktoriserad verkstad.
Skruva inte själv! Kan medföra att garantin inte längre gäller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.