Full version: Citronträd
rosita
Vad kan det vara som gör att grenarna blir bruna och tappar blad?

[attachment=62515:citron_tappar_blad.JPG]

[attachment=62516:bruna_grenar.JPG]

[attachment=62517:grenar_blir_bruna.JPG]

Trädet är inköpt i år, står i en kruka med bra citrusjord, får gödning varje vecka, har haft massor med blommor, många kart som dock har fallit av, mycket nytillväxt och nu tappar den alltså bladen.
pleximaster
Det ser ju ut som näringsbrist men du säger att du gödslar, då har du toligen gödslat för mycket och brännt rötterna vilket gör att de inte kan ta upp näring = näringsbrist i växten men inte i jorden.

(Om trädet är nytt hos dig kan även förändring i sol (förmyckt för eller för lite ljus) vara orsaken)

mvh plexi
rosita
Nja, för mycket gödning tror jag inte, jag har varit noga att mäta det.

Tidigare har jag upptäckt någon sorts odjur på nytillväxten och fick bort dem med såpvatten. Kanske det kan ha med det att göra?
Bassam
Hej

Jag tycker att du vattnar fel , du kan ta bort torkat delar av grenar och vattna rejäl och vattna igen när jorden blir nästan torka .

H:Bassam
Alexander-VG-zon3
Det kan vara bakterieinfektion orsakta av Pseudomonas syringa, vilket ger bruna/svarta nästan gummiliknande områden/fläckar på blad och därefter hela grenar. Har man fått detta så använder man först rena verktyg, och klipper veck allt skadadt och dött (man måste komma in på friskvävnad, så klipp in från en frisk nod till nästa frisk nod, om du förstod hur jag menar?, alltså den döda grenen plus en frisk nod(bladveck, knopp) och så klipper du här sen till nästa friska nod). Du kan också tunna ut i kronan så den blir luftigare. Denna bakterie sprid i fuktig miljö. Därför klipp under torrt och soligt väder, efter du klippt så rengör alla verktyg noga så du inte sprider nåt. Blad och grenar förstör man (inte slängas i kompost). Denna bakterie kan ,ockås finnas i jorden har jag läst, men det kanske gäller i citrusodlingar.

Kan också vara frost/köldskada men det händer ju inte nu under sommaren, om det inte varit sen tidigare i år?

För mycket regn/fukt i kronan kan ge röta/svamp på blad/stammar. Speciellt om den står i instängd växthusmiljö.
rosita
När jag pratade med min favoritblomsterhandlare i går, sa han att det kan bero på fel bevattning. Jag har vattnat mina träd varje dag med ca 1 liter vatten, gödning 1gång/vecka. Han vattnar sina när de hänger i topparna och då vattnar han rejält, om krukan är på 10 liter så ger han 10 liter vatten och sedan får den torka ut tills den hänger i topparna igen. Det blir ca 1 gång/vecka.

Hur/när/hur ofta vattnar ni?
Alexander-VG-zon3
Mina är ju ute så dessa får ju regn i dagar/perioder när det kommer, och när det är torrt, varmt och soligt under en längre period så får dom vatten varannan-vartredje dag, varierar så klart. När jag har dom inne på vintern så låter jag jorden torka upp innan dom får vatten igen.

Hur står dina ? tycker nog det låter för mycket med 1liter vatten varje dag. Beror ju dock på hur dom står, och hur jorden är och hur vädret är.
ingrids
Håller med om att varje dag låter jätteofta. Känske en gång i veckan, lite oftare om bladen slokar, mer sällan på vintern.
rosita
Naturligtvis vattnar jag också mycket mindre på vintern, men antagligen har jag vattnat för ofta nu. Jag ska försöka att bara vattna 1 gång i veckan framöver. Hoppas bara att jag inte redan har förstört rötterna... -fear-.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon