batski
Om ni skulle vara tvungna att göra er av med någon/några av de växterna ni har, vilken/vilka skulle ni välja bort och varför?

Jag funderar på att omplacera min karlbergare, inte för att jag inte skulle gilla den (för det gör jag), men för att jag inte riktigt har nån lämplig plats att ha den. Den kräver ju en del utrymme för att komma till sin rätta och så trivs den bäst om den får en del sol. Jag har iaf insett att min snart kommer att ha blivit lite väl stor för det utrymmet jag har.

En annan art som jag kanske skulle välja bort för att ge plats åt nya växer är ampelliljan. Men samtidigt skulle det kännas lite trist att göra sig av med den. Jag har den gamla helgröna sorten och vill gärna ha den kvar.

En tredje är kanske min Peperomia maculosa, som jag tycker inte ser helt frisk ut och har blivit lite ful, med lite deformerade blad och nu på senare tid även lite svarta döda fläckar på några av bladen. Synd för jag tycker arten i sig är fin och cool, saskilt när den blommar.
Eva i Skåne
Orkidéer kan jag lätt välja bort. Visserligen har jag just nu en med massor av blommor i vacker färg, men det är en för stel blomma för min smak.
Klivior valde jag bort när jag flyttade i våras. Dom tar upp en massa plats i fönstret, blommar sällan och har även den en stel blomma.
teo
I första hand dubletter av en växt (ja, jag är samlartypen) men bara om lyckas adoptera bort den, jag slänger ingen som är OK.
Eva i Skåne
Slänger nåt gör inte jag heller, men det brukar gå att ge bort. Om inte annat så sätter jag en låda "för mycket-växter" på jobb och vips är dom adopterade smile.gif
Krolliljan
I princip alla. Har inte samma "förhållende" till mina krukväxter som till perennerna ute. blush.gif
Kanske inte klätterkallan som jag dessutom tagit stickling av så där har jag ett "förhållande" naughty.gif .
La Fleur
Alla förutom mina Hoyor vilket bara lämnar några kaktusar, 2 orkidéer, svärmorstunga av två olika slag och en peperomia kvar tongue.gif

Hoyor har jag ca 80 st och de älskar jag allihop wub.gif
batski
CITAT (La Fleur @ 08-07-2011, 20:03) *
Hoyor har jag ca 80 st och de älskar jag allihop wub.gif

Oj det var en hel del smile.gif
Tiana
Sambons kaktus! En ranglig sak som han gillar med inte jag... crying.gif
ninnisky
Väljer bort alla som behöver vattnas dagligen... har numera nästan enbart hoyor och orchideer
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon