Jag tyckte den såg så rolig/udda ut och tog lite frö (med fingrarna som insats, så vass!) den kom upp och jag inser ju att det finns många sorter av Tistel, om det är det?, men hoppas på ID hjälp.
Någon som vet?? Tack på förhand[attachment=62532:blommor_2011_200.jpg][attachment=62533:blommor_2011_193
.jpg]
Gunilla T
08-07-2011, 11:35
Om det inte vore för den gula blomman skulle jag säga Mariatistel men med den blomman så är det nog inte den, nej...
Håller med! Dom är lika men jag har haft den också o den är ju mycket större och "yvigare" i växtsättet... Den här verkar stanna på ca 1 m höjd.
Vilken fantastisk växt.
Jag var på väg att säga Mariatistel för bladen, men med en sån blomma kan det knappast vara en tistel över huvud taget. Jag har ingen aning vad det kan vara.
Tackar!! Ja visst är den kul... lite udda om än vasst inslag i rabatten.... Intressant om det inte är en tistel, ser ni det på blomman?? Kan uppdatera längre fram då den kanske slagit ut mer...
oakpine
08-07-2011, 16:34
Det är en Scolymus. Tror det kan vara Scolymus maculatus, taggfibbla.
http://www.google.se/search?q=scolymus+mac...mp;aql=&oq=
Stämmer ju precis då jag ser på bilderna, jättekul! Duktigt och tack för hjälpen:-D
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.