Full version: Jordförbättring
Susanne i Linköping
På min kolonilott har jag väldigt bra jord, tycker jag. Stommen är sannolikt lerjord, det är svårt att avgöra helt säkert eftersom lotten är gammal och jorden odlats och förbättrats under många år men det är lerjord ett stycke därifrån. Gräver jag riktigt djupt borde jag väl få reda på om det verkligen är lera i botten, men det har jag inte orkat göra (skyller på ryggen). Jorden känns lite sandig och innehåller mycket mullämnen. Nu vill jag förstås hålla uppe kvaliteten på denna fina jord, och därför komposterar jag allt trädgårdsavfall (+ lämpligt köksavfall) för att kunna tillföra så mycket kompost som möjligt.

Nu till frågan: borde jag även tillföra lite grov sand, eller räcker det med kompost?
kerstin z5-6
nej ! grov sand eller sand o lera blir betong -grus däremot eller ännu hellre din kompostjord ger jättebra trädgårdsjord smile.gif
Susanne i Linköping
Tack för svaret! Det känns som om det redan är sand i jorden så det är nog ingen betongrisk, men eftersom komposten är gratis och sand/grus kostar pengar och jobb med transport så blir det enbart kompostpåfyllning. Lite stallgödsel blir det väl därtill.
kerstin z5-6
Det blir lysande smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon