Full version: vilken blomma?
hanhikki
Sådana här har kommit upp vid carporten, vad kan de vara? Jag har kollat i virtuell flora men jag vet ju inte riktigt vad jag söker, utom vita klockformade blommor och inget av det som kommer upp passar in på den här. Finns det någon som känner igen? Vi är nyblivna ägare för en gammal rätt så förvildad trädgård där det hela tiden dyker upp nya växter, särskilt där vi röjt upp och tagit bort ogräs. Det här ser ut som något odlat, inte ogräs, tycker jag.
Azur
Jag tror det är en vitblommig odlingsform av Hässleklocka.
Eva i Skåne
mjölkklocka är min gissning
Eva 33c
Det är inte helt lätt att skilja de olika campanula, klockorna, åt. Men jag tycker att den mer liknar hässelklockan (Campanula latifolia) ärn mjölkklocka (C. lactiflora). Mjölkklockan har ofta (men det finns massor av varianter...) öppnare klockor och mer fintaggiga blad. Dessutom det faktum att blomman överlevt i en vildvuxen trädgård talar mer för hässelklockan som är mycket mer tålig och lättodlad än mjölkklockan.
Men helt hundra är jag inte smile.gif
kerstin z5-6
[attachment=62576:o4a0fu6u...e3zdzxuw.jpg]
Det är en Hässleklocka
Campanula latifolia- syns på de svagt taggade bladen och växtsättet.Jagtycker den är en trevlig perenn växt.När den växt lite mer får den många fler klockor
C lactiflora-Mjölk klocka blommar endast i toppen i flockar, har mindre blommor ,som är mer öppna
[attachment=62577:d07cvv1o...c9ipo76a.jpg]
mojan
Jisses, vad ni är duktga på blommor! wub.gif
Gossen Ruda
Jag har nu fått den efterlängtade bestämningsnyckeln över ett flertal Campanula. Beträffande lactiflora så skall enligt beskrivningen ha dubbeltandade blad och sakna blomfoder så den går nog bort. Det är nog hässleklocka.
Eva 33c
CITAT (Gossen Ruda @ 11-07-2011, 22:51) *
Jag har nu fått den efterlängtade bestämningsnyckeln över ett flertal Campanula.

Kan den hjälpa till att skilja på C. takesimana och C punctata (koreaklocka och prickklocka) också, som vi disskuterade i en tidigare tråd?
kerstin z5-6
Ja e är ju mkt lika.Men takesimana sprider sig bara med frö, medan punktata både med frö och rötter-som sprider sig åt alla håll :)Vore kul om Ruda hittar något bra skilje tecken .
Gossen Ruda
Tänkte ta det senare i den tråden men jag kan ta det här.

Takesimana: Stem to 70 cm, corolla pink to red, calyx-lobes closely adpressed to corolla-tube.

Punctata: Stem to 35 cm, corolla waxy cream, rarely pinkish, calyx-lobes somewhat speading from corolla-tube.

Alla fattade? biggrin.gif Corollan är själva klockan. Calyx är blomfodret. Jag är inte helt på det klara med vad calyx-lobes är, det borde vara själva basen på fodret och inte fodrets ändflikar. Sen finns det lite mer under själva artbeskrivningen. Takesimana är "perennial" medans punctata är "bristly perennial" exempelvis.
Eva 33c
CITAT (Gossen Ruda @ 12-07-2011, 15:50) *
Takesimana är "perennial" medans punctata är "bristly perennial" exempelvis.

"bristly" avser det att den är hårig eller menas nåt annat i botaniska sammanhang? Måste ut och kolla om punctatan är hårig...
Jag uppfattar bladen på takesemiana som blankare, det kanske beror på detta?

Kerstin, sprider sig inte takesemiana med utlöpare? Jag har inte haft den så länge men tycker den har såna tendenser och har också hört att den kan användas som marktäckare? Eller missuppfattade jag dig där.
Gossen Ruda
Jag skriver hela meningen, kanske blir det mer meningsfullt då: takesimana; erect perennial with a strong, creeping stock and robust stem to 70 cm. Punctata; more or less erect, bristly perennial, stems to 35 cm, branched above.

Eva 33c
Jag var precis ute och tittade på mina plantor, och punctata ÄR faktiskt hårig på bladen, ganska ordentligt också, alldeles sträva känns de. Medan takesimanan har blanka glansiga blad.
Här stod det ju cokså "creeping stock" vilket antyder en förmåga att sprida sig. Men kanske inte lika våldsamt som punctatan.
Tack för att du delade med dig av uppgifterna! tummenupp.gif
Gossen Ruda
Jag återkommer med hela artbeskrivningarna men då i min tråd om Koreaklockan. Det blir lite sönderhackat när jag skriver under middagstillagningen. Nu skall jag äta. smile.gif
Azur
CITAT (Gossen Ruda @ 12-07-2011, 16:52) *
Punctata; more or less erect, bristly perennial, stems to 35 cm, branched above.

Saknas nog ett komma efter bristly.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon