CharlotteF
Kan man samplantera vindruvor med rosor och tulpaner? Jag har en ros/tulpanrabatt där det ska byggas en långsmal pergola, och 2 st druvor ska planteras. Jag måste ta upp någonting för att sätta ner vindruvsplantorna. Det lättaste vore ju onekligen att bara lyfta upp lökkorgarna med tulpanerna. Hur stort behöver avståndet vara mellan vindruvsplanta och ros? (Zilga och Einset ska planteras)

Sen undrar jag..Det stod att det ska vara väldränerad jord.. Hur löser jag det på bästa sätt?
Ally
Du kan inte samplantera rosor med vindruvan, eftersom rosor kräver näring, och vindruvan vill ha mer näringsfattig.... Eller nåt sånt.
Hade läst mycket om vindruvor förra året, kommer inte riktigt ihåg var jag läst det, men det var nån som hade klagat om för lite frukt på vindruvan - och det var för att det var för nära rosor, som fick mycket näring.
CharlotteF
CITAT (Ally @ 12-07-2011, 00:27) *
Du kan inte samplantera rosor med vindruvan, eftersom rosor kräver näring, och vindruvan vill ha mer näringsfattig.... Eller nåt sånt.
Hade läst mycket om vindruvor förra året, kommer inte riktigt ihåg var jag läst det, men det var nån som hade klagat om för lite frukt på vindruvan - och det var för att det var för nära rosor, som fick mycket näring.

Attans... Hur långt avstånd bör man ha då? Jag får flytta lite rosor antar jag...

Någon som vet hur jag ska dränera marken under? Det står att druvorna vill ha väldränerat. Ska man blanda i grus i botten av gropen?

Tack!
Ally
Jag kom på att jag planterade en vinranka i växthuset i hörnet, i samma markbädd där jag har tomater.... som jag gödslar.... Har bara en "rotspärr" imellan, i plast. Näringen går nog djupt ner i jorden.
Få se hur det blir.
Det kom druvor i alla fall i år, första år efter plantering förra juli. Ungefär 4-5 små klasar. Helt oförväntat, trodde det skulle ta många år innan jag får frukt.

Informationen om samplanteringen med rosor kom från boken "The Grape Grower", Lon Rombough.
Här kommer en del av texten:

"Too much nitrogen will make grapes grow lush and vigorously, but the flower clusters will shatter - shed most of their flowers and even parts of the cluster stem - leaving the vine to produce only a few straggly clusters.... well-rotted compost is often all that's needed.
...he had a collection of roses just up a slight slope from the grape... He realized that the fertilizer from the roses was moving through the soil to the grape, giving it nitrogen overload."

Ang. dranering, du ska inte bottna med grovt grus. Enlight särtrycken "Lär känna jorden" från Riksförbundet Svensk Trädgård, det blir torrare på sommaren och blötare på vintern. "Det grova materialet hindrar vatten underifrån från at sugas upp i porerna, det är det som menas med kapillärbrytande". Det finns en lång förklaring varför som jag kan inte riktigt sammanfatta.

Om du gräver en grop och ha i vatten, om det rinner bort inom några timmar (kommer inte ihåg hur många...), då är det tillräckligt dranerad. Om inte.... du kanske ska beställa den där särtrycken :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon